9

آهنگ “شهزاده رویا” ترانه‌ی جاودانه >> دانلود

ترانه “شهزاده رویا” یا “چه رویایی” با ترجیع بند آغازین ” دیدم تو خواب وقت سحر” را بیژن ترقی سروده و همایون خرم آهنگسازی آن را انجام داده است. دو باور متفاوت در مورد این ترانه وجود دارد. برخی معتقدند که اولین اجرای ان ترانه توسط بانو عهدیه برای فیلم “دالاهو” بوده است. اما منابعی دیگر عنوان کرده‌اند این ترانه را همایون خرم در ابتدا برای “یاسمین” آهنگسازی کرده و اولین بار توسط او به اجرا درآمده. هر چند پخش این ترانه با اجرای یاسمین بعد از اکران فیلم دالاهو بوده است. این ترانه‌ی ماندگار بارها و بارها توسط خوانندگان زیادی، در ادوار مختلف تاریخی و در تنظیم‌های متفاوتی بازخوانی شده است. در برخی از بازخوانی‌ها نام این ترانه را به “دیدم تو خواب وقت سحر” تغییر داده‌اند.. در ادامه امکان دانلود بازخوانی‌های این آهنگ به یاد ماندنی را فراهم شده. آن‌ها را با هم می‌شنویم.

معرفی “بیژن ترقی” ترانه سرای شهزاده رویا

بیژن ترقی شهزاده رویا

بیژن ترقی در ۱۲ اسفند ۱۳۰۸ در شهر تهران به دنیا آمد. ترانه‌ی «بهار دلنشین» کار مشترک بیژن ترقی با روح‌الله خالقی بود. این ترانه با صدای بنان ماندگار شد. بیژن ترقی با پرویز یاحقی نیز سه ترانه ماندگار «برگ خزان»، «افسانه محبت» و «می‌زده» را ساخت که هر سه ترانه را مرضیه خواند. گفته می‌شود بیژن ترقی سبک تازه‌ای را وارد ترانه سرایی ایران کرد.

محمود خوشنام، کارشناس موسیقی سنتی ایرانی می‌گوید:

مهم‌ترین نقش بیژن ترقی، تقویت جنبه‌های روایی و داستانگونه کردن ترانه‌ها و افزودن جنبه‌های تصویری به آن‌هاست که این پدیده را در آتش کاروان و نیز ترانه‌های تصویری ای چون برگ خزان می‌توان دید.

به گفته‌ی آقای خوشنام، سه‌گانه مشترک بیژن ترقی با پرویز یا حقی، از نظر فرم و ساختار آهنگ، یکسانی‌هایی با هم دارند، از جمله این‎که یاحقی مقدمه وسیعی برای ترانه‌ها در نظر گرفت و ترقی هم در بخش شعر، جنبه‌های تصویری را مد نظر قرار داد. مجموعه سروده‌های او در کتابی با عنوان «آتش کاروان» گرد آمده‌است.

وی در کتاب «از پشت دیوارهای خاطره» پنجاه سال خاطرات خود را در زمینه شعر و موسیقی جمع‌آوری کرده و از جمله به نقل خاطرات خود با شعرا و آهنگسازانی چون نیما یوشیج، شهریار، پرویز یاحقی، ابوالحسن صبا، رهی معیری و علی تجویدی پرداخته‌است. قرار است که ادامه خاطرات او در کتابی تحت عنوان «پنجره‌ای به باغ گل» به بازار کتاب عرضه شود.ترقی در این کتاب به چگونگی سروده شدن تعدادی از ترانه‌های خود اشاره کرده‌است. بیژن ترقی از سال ۱۳۳۵ با رادیو ایران نیز همکاری می‌کرد.

ترقی فعالیت ادبی خود را با استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، امیری فیروزکوهی، نیما یوشیج و شهریار آغاز کرده بود و با هنرمندان و آهنگسازان نامی روزگار خود چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، علی تجویدی، داریوش رفیعی و پرویز یاحقی همکاری نزدیک داشت.بیژن ترقی در ساعت ۲ بامداد شنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۸ مطابق با ۲۵ آوریل ۲۰۰۹ در سن ۸۰ سالگی در منزلش درگذشت.

دانلود آهنگ شهزاده رویا با صدای علی زند وکیلی

دانلود آهنگ شهزاده رویابا صدای حامد فولادقلم

لازم به ذکر است در اکثر رسانه‌ها و سایت‌ها به اشتباه اعلام شده است که این اجرا توسط بازیگر مطرح سینمای ایران شهاب حسینی اجرا شده است. حامد فولادقلم در توضیح این اتفاق می‌گیود که زمان پخش آهنگ، خواسته تا از اسم او استفاده نشود تا پخش غیرقانونی کار منجر به ممنوع‌الکاری او شود، اما برخی سایت‌ها و رسانه‌ها به دلیل ناشناس بودن صاحب اثر از اسم شهاب حسینی به عنوان خواننده‌ی آن نام برده‌اند.. همچنین هم‌خوان زن که در این اجرا حضور دارد توسط شخصی به نام ” راز ” اجرا شده است که اشتباها از نام گلشیفته فرهانی برای پخش آن استفاده شده است.

دانلود آهنگ شهزاده رویا با صدای کاملیا دارا

دانلود آهنگ شهزاده رویا با صدای امین نیکو

دانلود شهزاده‌ی رویا با صدای محمد ذاکری

دانلود شهزاده‌ی رویا با صدای آریا جوان

دانلود شهزاده رویا با صدای امین و گل آذین

دانلود شهزاده‌ی رویا با صدای کارن

دانلود آهنگ شهزاده رویا با صدای مرحمت آقازاده

دانلود آهنگ شهزاده رویا با صدای میثم رستگار

دانلود شهزاده‌ی رویا با صدای محمد صادق آبادی

دانلود با صدای پیمان ملکی و علی عبداللهی

دانلود با صدای پوریا سلیمان زاده

دانلود با صدای علیرضا برمر و یاسمین

دانلود با صدای مجید منصور خاکی

دانلود آهنگ شهزاده رویا با صدای ویولون بابک شهرکی

دانلود شهزاده رویا

ابعاد گسترش آهنگ شهزاده رویا

این ترانه به قدری شهرت دارد که شاید کمتر فارسی زبانی باشد که این ترانه به گوشش نخورده باشد. هنوز هم بسیاری در شب نشینی‌ها و محافل دوستانه و خانوادگی، این ترانه را با هم می‌خواند. هر دانش‌ آموخته‌ی گیتار پاپ، اجرای آکورد ترانه شهزاده‌ رویا ، جزو اولین آهنگ‌هایی است که نواختن آن را یاد می‌گیرد. محتوای عاشقانه‌ی این ترانه و اجراهای به یاد ماندنی از آن، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که خوانندگان بسیاری این ترانه را بازخوانی کرده‌اند. معمولا خواننده‌ها وقتی سراغ بازخوانی یک ترانه ماندگار و جاودانه می‌روند که از منظر شخصی آن ترانه را بسیار دوست دارند. شهزاده رویا یکی از ترانه‌هایی است که خواننده‌های فراوانی آن را دوست داشته و به همین دلیل آن را بازخوانی کرده‌اند. با وجود این‌که پیدا کردن تمامی اجراها و بازخوانی‌های یک ترانه بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است، اما در این‌جا ما توانستم 20 اجرای این ترانه را برای شما آماده کنم. امیدوارم از شیندن آن‌ها لذت ببرید.

متن ترانه شهزاده رویا

دیدم تو خواب وقت سحـر
شهزاده ای زریــن کمــــر
نشستـه بر اســـب سفیـــد
می اومـد از کوه و کمــــر
می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش
می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش
کاشکی دلم رسوا بشـه ، دریا بشـه ، این دو چشـم پر آبــم
روزی که بختم وا بشه ، پیدا بشه ، اون که اومد تو خوابم
شهزاده ی رویـــــای من شایــــد تویــی
اون کس که شب در خواب من آید تویی تــــو…
از خــواب شیـرین ، ناگـه پریــدم ،او را ندیـــدم ، دیگــر کنــارم به خـدا
جانم رسیده ، از غصه بر لب ،هر روز و هر شب ، در انتظارم به خـدا
دیدم تو خواب وقت سحـر
شهزاده ای زریــن کمــــر
نشستـه رو اســـب سفیـــد
می اومـد از کوه و کمــــر
می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش
می رفت و آتش به دلم می زد نگاهش
ترانه های جاودانه
ترانه های جاودانه
کدام خواننده‌ها آهنگ ” شهزاده رویا” را خوانده و اجرا کرده‌اند؟

عهدیه
یاسمین
علی زندوکیلی
حامد فولادقلم
گلشیفته فرهانی
امین نیکو
شکیلا
مرحمت آقازاده
کارن
آریا جوان
محد ذاکری

و…

ترانه “شهزاده رویا” را اولین بار چه کسی خوانده است؟

دو باور متفاوت در مورد این ترانه وجود دارد. برخی معتقدند که اولین اجرای ان ترانه توسط بانوعهدیه برای فیلم “دالاهو” بوده است. اما منابعی دیگر عنوان کرده‌اند این ترانه را همایون خرم در ابتدا برای “یاسمین” آهنگسازی کرده و اولین بار توسط او به اجرا درآمده.

آهنگساز ” شهزاده رویا” کیست؟

آهنگسازی ترانه “شهزاده رویا” یا “چه رویایی” را همایون خرم به عهده داشته است.

ترانه ” شهزاده رویا” را چه کسی سروده است؟

بیژن ترقی ترانه “غوغای ستارگان” را سروده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فریبرز گفت:

    دوست عزیز، آقای سعید جمشیدی پور، سپاس فراوان از جمع آوری و نشر این اطلاعات با ارزش، اما دوست من اسم گلشیفته به غلط روی شبکه های اینترنت افتاده، در حالی که صدای خانم جوانی را که با حامد فولاد قلم !! خوانده به اسم او درج میکنند، ایشان در خارج و حامد در داخل، حل معما ذکریست، لاینحل !!!! و اما در باره شهاب حسینی، لطفا توضیح خودشو اینجا ببینید .https://youtu.be/JTwbX9ZNo7Y
    آرزوی طول عمر برای سایت خوبت.

    1. ممنونم فریبرز عزیز بابت اطلاعات تکمیلی…

  2. حسین گفت:

    ولی من شنیده بودم که شهاب حسینی این شعر و نخونده و همش شایعه بوده و خودش هم تکذیب کرده و این حرفا. فقط صداش شبیه صدای شهاب حسینی بوده. الان چی شده. اون خونده یا نه؟

    1. طبق صحبت‌های منتشر شده توسط حامد فولادقلم این اجرا متعلق به ایشون هست. در رادیو مترونوم می‌تونید این مصاحبه رو بشنوید. شهاب حسینی هم اجرای این آهنگ رو توسط خودش رو تکذیب کرده.

  3. شهرام گفت:

    ستار عزیز هم به زیبایی بازخوانی کردند

  4. همایون باجول گفت:

    درود واقعا عالی بود لذت بردم کامل و جامع نوشته بودید

  5. علیرضا گفت:

    بنظرم وقتی شاعر و بخصوص اهنگساز ترانه ایی را برای صدای خواننده ایی مناسب میبیند اگر قرار باشد دیگرانی ان ترانه را بازخوانی کنن باید و حتما باید صدایی برتر و با توانایی خواندن زیروبم بهتر از خواننده اصلی باشد والا هم در حق خواننده اجحاف میشود که سطح خواندنش را پایین میاورد هم به اهنگساز و شاعر .مثلا اهنگی که خانم هایده با ان صدای شش دانگ اجرا میکند در حق موسیقی اجحاف نیست اگر الکنی مثل بنده ان ترانه را اجرا کنم ؟؟ توهین به مرحوم هایده نمیشود ؟؟

مشاهده بیشتر