0

“ریموند دپاردون” عکاس یا فیلم ساز ؟

گالری عکس‌های ریموند دپاردون

ریموند دپاردون (۶ ژوئیهٔ ۱۹۴۲) عکاس، روزنامه‌نگار و مستند ساز اهل فرانسه است. دپاردون آنچنان در حرفه‌ی عکاسی دقیق است که از او به عنوان مهندس عکاسی یاد می‌شود. او جوایز زیادی از فستیوال‌های معتبر دنیا دریافت کرده است. از جمله‌ی این جوایز می‌توان به جایزه‌ی خرس طلایی جشنواره‌ی برلین در سال 1996 و نخل طلای جشنواره‌ی کن در سال 1990 اشاره کرد. دپاردون همچنین در سال 2016 موفق به دریافت جایزه لژیون دونور فرانسه شد.

دیوارکوب عکس‌های این هفته‌ی سایت هنریست به عکس‌های “ ریموند دپاردون ” یکی از مشاهیر عکاسی جهان تعلق دارد.

ریموند دپاردون عکس

بیوگرافی “ریموند دپاردون”

ریموند دپاردون در سال 1924 در شهر Villefranche-sur-saon واقع در ناحیه‌ی کوه‌های آلپ، در شرق فرانسه چشم به جهان گشود. پدرش کشاورز بود اما علاقه‌ی او به عکاسی، باعث شد که از زمین‌های کشاورزی دل بکند و راهی پاریس شود. در سال 1958 در پاریس توانست اولین شغل مرتبط با عکاسی را دریافت کند. او در آن شغل از آدم‌های مشهور که می‌خواستند تصویر خود را ثبت کنند، عکاسی می‌کرد. همزمان گزارش‌هایی را تهیه می‌کرد که در مجله پاریس مارچ به چاپ می‌رسید. وی فعالیت خود را به عنوان عکاس خبری، اوایل دهه 1960 آغاز کرد. او به مناطق درگیری از جمله الجزایر ، ویتنام ، بیافرا و چاد سفر کرد. در سال 1966، دپاردون آژانس عکاسی خبری گاما را تأسیس کرد. در سال 1973 او مدیر گاما شد. از سال 1975 تا 1977 دپاردون به چاد سفر کرد و در سال 1977 جایزه پولیتزر گرفت. سال بعد وی گاما را ترک کرد و به عنوان همکار به Magnum Photos پیوست. در دهه 1990 به مزرعه والدینش بازگشت تا از مناظر روستایی عکاسی کند.

دانلود برترین عکس‌های ریموند دپاردون

دانلود برترین عکس‌های ریموند دپاردون در یک فایل زیپ

مهارت دپاردون در عکاسی

آنچه در مورد او بسیار مهم است ، نوع دید و محاسبات دقیق او در کارش از جمله عکاسی است . مثلاً او از یک فضای پارک ماشین در پارک آریزونا که فقط یک ماشن در خط افق دید پارک شده بود و برای هیچکس دیگری جاذبه عکاسی نداشت، چنان با محسبات حیرت آور و دید جادویی خود با ترکیب بندی عالی از خط افق ، خطوط سفید پارکینگ محل قرار گرفتن ماشین و دیگر عوامل صحنه عکس گرفته است که با دیدن آن به آدم شوک وارد می شود .یک دوربین ساده با لنز پنجاه میلیمتری دوربین لیکا فقط در دست یک استاد بزرگ است که می تواند از هیچ همه چیز بسازد. در مغز او در یک زمان بسیار کوتاه محاسبات بسیار زیاد ریاضی و هنری صورت می گیرد تا حاصل آن عکسی شود که بیننده را تکان دهد.این نهایت استادی و چیرگی در کار است.

فیلم‌ شناسی ریموند دپاردون

دپاردون همچنین نویسنده چندین فیلم کوتاه و مستند است. رویکرد وی به عنوان کارگردان، تحت تأثیر سینما وریته است. سبکی از مستند سازی که  بر حضور دوربین و تعامل بین فیلم‌ساز و موضوع تأکید می‌شود. در سال 1969 اولین فیلم خود (درباره یان پالاچ) را ساخت و از آن زمان تاکنون 16 فیلم کارگردانی کرده است. وی در سال 1979 برای فیلم خود Numéro Zéro جایزه جورج صدول را دریافت کرد. در سال 1984 دپاردون اولین فیلم داستانی خود را با نام Empty Quarters ساخت. از دیگر فیلم‌های او می‌توان از (1974) une partie de campagne در مورد کمپین انتخاباتی “والری ژیسکار دستن” رییس جمهور فرانسه نام برد. فیلم‌های (Reporters (1981  و (New York, N.Y. (1986 ، هر دو برنده جایزه سزار برای بهترین مستند كوتاه شدند. فیلم (La captive du désert (1990 نامزد دریافت جایزه جشنواره کن در سال 1990 شد. او همچنین موفق به کسب جوایز بهترین فیلم مستند در جشنواره‌ی بین المللی فیلم مستند آمستردام (جوریس ایونز) و جشنواره بین المللی فیلم ونکوور شده است. دپاردون همچنین در سال 2000 جایزه‌ی اژدهای جشنواره‌ی فیلم کراکوف را برد.

برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر