0

” مارگارت بورک وایت ” عکاسی که اولین‌ها را برای خودش می‌خواست..!

مارگارت بورک وایت 33

مارگارت بورک وایت در سال 1904 در نیویورک به دنیا آمد و در نیوجرسی بزرگ شد. از سال 1921 تا 1927 به تحصیل علم و هنر در دانشگاه‌های مختلف ایالات متحده آمریکا پرداخت. سپس به عنوان یک عکاس صنعتی شروع به کار کرد و در اواخر دهه 1920 تصاویر زیبایی از کارخانه‌ها و آسمان خراش‌ها ثبت کرد. از سال 1929 به عنوان عکاس برای مجله Fortune مشغول به کار شد و بعد از آن به مجله‌ی LIFE پیوست. بورک وایت سال‌ها در جهان سفر کرد و از وقایع مهم، از جنگ جهانی دوم گرفته تا تقسیم هند و پاکستان جنگ کره و موارد دیگر عکس برداری کرد. او در زندگی حرفه ای خود همیشه “اولین” را کنار نام خود داشت. او اولین عکاس خارجی بود که اجازه‌ی عکاسی از صنعت اتحاد جماهیر شوروی را داشت. اولین عکاس زن بود که عکس او روی جلد مجله LIFE به چاپ رسید. اولین زنی بود که مجوز عکس برداری از مناطق جنگی در جنگ جهانی دوم را داشت. شهرت “مارگارت بورک وایت” به خاطر همین اولین‌هاست.

دیوارکوب عکس‌های این هفته‌ی سایت هنریست به عکس‌های “مارگارت بورک وایت” یکی از مشاهیر عکاسی جهان تعلق دارد.

مارگارت بورک وایت 3

بیوگرافی “مارگارت بورک وایت”

مارگارت بورک وایت دختر مهندس طراح صنعت چاپ بود. وی در دانشگاه کلمبیا، دانشگاه میشیگان، دانشگاه وسترن و دانشگاه کرنل تحصیل کرد. او در ابتدا به عنوان یک سرگرمی عکاسی می‌کرد. اما پس از ترک کرنل و حرکت به سمت نیویورک سیتی، به صوت حرفه‌ای عکاسی را دنبال کرد. او نام خانوادگی خود را با نام دوشیزه مادر (بورک) ترکیب کرد و نام هنری خود را ساخت. در سال 1927 به عنوان یک عکاس صنعتی و معماری به فعالبت پرداخت و در زمان کوتاهی به شهرت رسید. در سال 1929 ناشر هنری لوس برای مجله جدید Fortune او را استخدام کرد.در سال 1930 به وایت مامورت داده شد تا از کارخانه فولاد سازی کروپ در آلمان عکاسی کند. پس از آن به مدت پنج سال به اتحادیه‌ی جماهیر شوروی رفت. وقتی در سال 1936 به آمریکا بازگشت، عکس‌های او مورد توجه مجله‌ی تایم قرار گرفت و یکی از عکس‌های او روی جلد مجله‌ی تایم به چاپ رسید و بعد از آن وایت به یکی از چهار کارمند عکاس مجله‌ی لایف تبدیل شد.

در طول دهه 1930 ، بورک وایت که تکالیف عکاسی خود را در آلمان و شوروی گذرانده بود، مشغول به عکاسی از مناطق مرکزی و غربی آمریکا شد. او از تجربیات خود در به تصویر کشیدن صنعت و معماری استفاده کرد و مجموعه‌ای از عکس‌های جدید را از خود به نمایش گذاشت. در این مجموعه علاوه بر عکاسی صنعتی، مردم و موضوعات اجتماعی را به عنوان سوژه‌ی عکس‌های خود در نظر داشت. او توانست با عکس‌های خود حس دلسوزانه و بشردوستانه‌ای را منعکس کند. در سال 1935 با ارسکین پرستون کالدول رمان نویس آمریکای جنوبی ازدواج کرد. این زوج در سه کتاب مصور با هم همکاری کردند:

  • شما چهره های آنها را دیدید (1937)
  • درباره سودجویان جنوبی. شمال دانوب (1939) درباره زندگی در چکسلواکی قبل از تصرف نازی ها.
  • بگو آیا این ایالات متحده؟ (1941) در مورد صنعتی شدن ایالات متحده آمریکا

بورک وایت با همکاری مستقیم نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا عکس برداری از جنگ جهانی دوم و تاثیر آن بر زندگی مردم را پوشش داد. در حالی که از اقیانوس اطلس به شمال آفریقا سفر می کرد، کشتی حمل و نقلی که بورک وایت در آن حضور داشت غرق شد. اما او از این حادثه جان سالم به در برد. او از  مبارزات تلخ روزانه پیاده نظام‌های متفقین در ایتالیا تصاویر بی نظیری را ثبت کرده است. بورک تصاویر و شرح اتفاقات از زبان دوربینش را از محاصره مسكو در کتابی تحت عنوان “تیراندازی به جنگ روسیه در سال 1942 به چاپ رساند. به محض پایان جنگ، او با سربازان ارتش سوم ژنرال جورج پاتون از رود راین به آلمان برگشت. عکس‌های او از زندانیان، اردوگاه‌های کار اجباری و اجساد موجود در اتاق‌های گاز جهان را متحیر کرد.

آخرین تصویر ثبت شده از گاندی

پس از جنگ جهانی دوم، بورک وایت برای عکاسی از ماهاتما گاندی به هند سفر کرد.آخرین تصویر ثبت شده از گاندی پیش از آنکه ترور شود توسط بورک وایت گرفته شده است. او همچنین تصاویر تاریخی از مهاجرت دسته جمعی مسلمانان پاکستان به هند را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. در طول جنگ کره به عنوان عکاس خبری به کره رفت. مارگارت بورک وایت در سال 1952 به بیماری پارکینسون مبتلا شد و همچنان به عکسبرداری و نوشتن ادامه داد و چندین کتاب در مورد کار خود و همچنین زندگی‌نامه خود به چاپ رساند. کتاب “پرتره از خود (1963) آخرین اثر چاپ شده از اوست. وی در سال 1969 از مجله‌ی لایف بازنشست شد و یک سال پس از آن به دلیل بیماری جان خود را از دست داد.

عکس‌های مارگارت بورک وایت در موزه بروکلین، موزه هنر کلیولند، موزه هنر نیومکزیکو و موزه هنرهای مدرن در نیویورک و همچنین مجموعه کتابخانه کنگره قرار دارند.

دانلود 30 فریم از برترین عکس‌های مارگارت بورک وایت

جوایز و افتخارات مارگارت بورک وایت

  • دکترای افتخاری: دانشگاه راتگرز ، 1948
  • دکترای افتخاری: دانشگاه میشیگان (آن آربور) ، 1951
  • جایزه دستاورد: دوربین ایالات متحده ، 1963
  • جایزه افتخار رول: انجمن عکاسان مجله آمریکایی ، 1964
معرفی برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر