0

“گری وینوگرند” و عکاسی در خیابان…

گری وینوگرند را بیشتر با عکس‌های خیابانی که از زندگی در آمریکای اوایل دهه ۶۰ میلادی گرفته می‌شناسند؛ بعضی، او را مهم‌ترین عکاس نسل خودش می‌دانند و معتقدند او جامعه و زندگی آمریکایی را بهتر و بیشتر از خیلی از عکاسان خیابانی دیگر نشان داده. این منتقدان عکس‌های عکاسان اروپایی مثل برسون را برای نمایش آنچه که «زندگی واقعی آمریکایی» می‌نامند، کافی ندانسته‌ و معتقدند این عکس‌ها گرچه با ارزشند اما کمی رمانتیک‌اند و عکس‌های گری وینوگراند واقعی‌ترهستند. اما منتقدانی هم هستند که کارهای او را دارای ارزش هنری نمی‌دانند و معتقدند که تلاش وینوگرند برای نزدیک شدن به واقعیت و نمایش بی دخل و تصرف‌ از زندگی ، چندان ارزش هنری ندارد.

بیوگرافی گری وینوگرند

گری وینوگرند

گری وینوگرند در 14 ژانویه 1928 در شهر نیویورک دیده به جهان گشود و برای اولین بار در دهه ی 1950 دوربین به دست گرفت و تا لحظه‌ی مرگ آن را زمین نگذاشت . او عکاسی پرکار بود و در این سی سال عکس‌های بی‌شماری گرفت و چندین نمایشگاه در آمریکا و خارج از آن برگزار کرد.
او در کالج شهر نیویورک، نقاشی را فراگرفت و در سال 1984 به تحصیل در زمینه ی نقاشی و عکاسی در دانشگاه کلمبیا پرداخت . وینو گرند در کلاس‌های فتوژورنالیسم الکسی بردویچ (Alexy Brodovich) در مدرسه‌ی تحقیقات اجتماعی نیویورک نیز حاضر می‌شد.
او با عکس‌هایی که از زندگی مردم آمریکا در اوایل دهه ی 1960 گرفت به شهرت دست یافت .او در این عکس‌ها ، موضوعات اجتماعی زمان خود را به تصویر درآورده است . وینو گرند با یک دوربین لایکا 35 میلی متری در خیابان‌های نیویورک پرسه می‌زد و با لنز واید به سرعت از مردم عکاسی می‌کرد. در اکثر این عکس‌ها می‌توان حس کرد که انرژی سوژه او را به سوی خود کشیده است.اگرچه سبک این عکس‌های او تقلیدی است اما دید ، سبک بصری و درک او کاملا منحصر به فرد می‌باشد.
تصاویـر کتـاب ” عکس‌هـای آمریـکایی ” واکر اوانـز ( 1938) و کتـاب ” آمریـکایی‌ها ” ی رابـرت فرانـک (1958) او را به شدت تحت تاثیر قرار دادند و او برای اولین بار در زندگی‌اش با دیدن این عکس‌ها دریافت که عکس‌ها می‌توانند انتقال دهنده‌ی یک حس خاص و واحد باشند و بدین ترتیب او نیز به همان زیرکی به تقلید از آن‌ها پرداخت..
وینوگرند در عکس‌های خود موضوعاتی را که هیچ گونه ارتباطی باهم ندارند، در لحظاتی خاص با یکدیگر تلفیق نموده و همین ماهیت در کنار هم قرار گرفتن سوژه‌های مختلف است که باعث تمایز کارهای او از دیگران گشته . شهر، باغ وحش، فرودگاه و جاده از جمله مکان‌ها محبوب او بودند و و وینوگرند ساعت‌های طولانی در این اماکن پرسه می‌زد و عکاسی می‌کرد.
وی در طول عمر خود موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله جایزه‌ی بورس تحصیلی گوگن هیم و بنیاد ملی هنر گردید. اولین نمایشگاه آثار او به همراه چند تن از عکاسان دیگر در سال 1963 در موزه هنرهای معاصر نیویورک برپا شد . از سایر نمایشگاه های او می‌توان به نمایشگاه گروهی ” در برابر منظر اجتماعی ” در سال 1966 در روچستر نیویورک و نمایشگاه ” مستندات جدید ” در موزه هنرهای معاصر نیویورک (1967) اشاره کرد. گری وینوگرند در سال 1984 در سن 56 سالگی در اثر سرطان درگذشت. پس از مرگ حدود سیصد هزار عکس ویرایش نشده و بیش از 2500 حلقه فیلم از او برجای مانده بود که موزه هنرهای معاصر نیویورک برخی از آن‌ها را در کاتالوگی تحت عنوان ” تصورات ذهنی وینوگرند ” به چاپ رسانید.

دانلود 20 فریم از برترین عکس‌های گری وینوگرند

کتاب‌های به چاپ رسیده توسط وینوگرند

  • حیوانات (1969)
  • زنان زیبا هستند (1957)
  • روابط عمومی (1977)
  • عکسهایی از دامها: نمایش گاوچرانی در فورت ورث (1980)
برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر