0

” ادوارد استایکن” آغازگرعکاسی هنری در صنعت مُد..!

ادوارد جین استایکن عکاس، نقاش و مجری آمریکایی  است. عکس‌های او اغلب در مجله پیشگام ” کار عکاسی”  آلفرد استیگلیتس در طول سال‌های 1903 تا 1917 به نمایش درآمد. استایکن در سال 1911 با انتشار عکس‌هایی از لباس برای مجله‌ی ” Art et Dccoration ” اولین عکس‌های مدلینگ را منتشر کرد. استایکنن را به عنوان پپشگام عکاسی مد در جهان می‌شناسند. استایکن با مجلات و آژانس‌های تبلیغاتی فراوانی کار می‌کرد و در طی این سال‌های فعالیتش، به عنوان مشهورترین و پردرآمدترین عکاس جهان شناخته می‌شد. در سال 1945 ، او مستند جنگی “بانوی مبارز” را کارگردانی کرد که برنده‌‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم مستند از آکادمی اسکار شد. از 1947 تا 1961 ، استایکن به عنوان مدیر گروه عکاسی در موزه‌ی هنرهای مدرن نیویورک فعالیت داشت. در همان زمان او نمایشگاه‌های فراوانی از جمله “خانواده مرد” را سرپرستی و مونتاژ کرد که توسط نه میلیون نفر مشاهده شده است.

بیوگرافی ادوارد جین استایکن

ادوارد استایکن 7
ادوارد جین استایکن
(27 مارس 1879 – 25 مارس 1973)

ادوارد جین استایکن (Edward Steichen) در لوکزامبورگ متولد شد. پدر او ژان پیر استایکن و مادرش ماری کمپ استایکن نام داشت. پدر او در سال 1880، در حالی که هنوز ادوارد نوزادی یک ساله بود، همراه خانواده‌اش به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. هنگامی که ژان پیراستایکن در هانکوک و در شبه جزیره بالایی میشیگان ساکن شد، خواهر ادوارد با نام لیلیان استایکن متولد شد. او بعدا با شاعر کارل سندبورگ ازدواج کرد. خانواده ، به همراه لیلیان ، در سال 1889 ، هنگامی که آدوارد ده سال داشت، به میلواکی نقل مکان کردند.

ادوراد استایکن در سال 1894 و در پانزده سالگی ،  تحصیلات خود را در کالج “پیو نونو”  آغاز کرد. مدرسه‌ی “Pio Nono” یک دبیرستان پسرانه‌ی کاتولیک بود. جایی که استعدادهای هنری او برای اولین بار مورد توجه قرار گرفت. او دبیرستان را ترک کرد تا یک دورهی کارآموزی لیتوگرافی چهار ساله را با شرکت آمریکایی “هنرهای زیبای میلواکی” آغاز کند. او پس از اتمام این دوره، شروع به آموزش نقاشی كرد. با کشف یک فروشگاه دوربین در نزدیکی محل کارش ، باب جدیدی به روی او باز شد تا این‌که خود را ترغیب کرد، اولین دوربین خود را که یک دوربین دست دوم کوداک بود، در سال 1895 بخرد. استایکن و دوستانش که به نقاشی و عکاسی علاقه داشتند درآمد خود را روی هم گذاشتند و یک اتاق کوچک از ساختمان اداری میلواکی را اجاره کردند و خود را به عنوان اتحادیه‌‌ی دانشجویان هنر میلواکی نامیدند. این گروه همچنین ریچارد لورنز و رابرت شید را برای سخنرانی‌های گاه و بیگاه استخدام کردند.استایکن در سال 1900 شهروند ایالات متحده آمریکا شد و اوراق بهادارسازی را به عنوان ادوارد جی استایکن امضا کرد. با این حال او تا زمان جنگ جهانی اول نام خود را به نام تولد ادوارد ادامه داد.

استایکن در سال 1903 با کلارا اسمیت ازدواج کرد. آن‌ها صاحب دو دختر با نام‌‌های کاترین و مری شدند. در سال 1914 ، کلارا همسر خود را به داشتن رابطه با هنرمند ماریون اچ بکت ، که در فرانسه با آن‌ها ماندگار بود متهم کرد. استایکن و خانواده‌اش فرانسه را فقط قبل از حمله به نیروهای آلمانی ترک کردند. در سال 1915 ، کلارا به همراه دخترش کیت به فرانسه بازگشت و علی رغم فضای جنگی حاکم، در خانه‌ی خود در مارن ماندند. استایکن با بخش عکاسی سپاه سیگنال ارتش آمریکا در سال 1917 به فرانسه بازگشت و اما کلارا به ایالات متحده بازگشت. کلارا و ادوارد استایکن سرانجام در سال 1922 از هم جدا شدند. ادوارد استایکن در سال 1923 با دانا دسبورو گلوور ازدواج کرد. دانا در سال 1957 در اثر ابتلا به سرطان خون درگذشت. ادوارد استایکن در سال 1960 ، در سن 80 سالگی با جوونا تاوب 27 ساله ازدواج کرد و تا زمان مرگش با او ماند.

استایکن در سال 1928 مزرعه ای را که او امباواگ نامیده بود ، درست در خارج از وست ردینگ، کانکتیکات خریداری کرد. او تا زمان مرگش در 25 مارس 1973 ، دو روز قبل از تولد 94 سالگی در آنجا زندگی کرد. پس از مرگ، مزرعه استایکن به یک پارک تبدیل شد ، که به پارک توپستون معروف است.

همکاری استایکن با آلفرد اشتیگلیتس

کلارنس اچ. وایت فکر کرد که استایکن و آلفرد استیگلیتس باید  با یکدیگر ملاقات کنند. وایت نامه‌ای برای استایکن نوشت و سپس از خانه خود در میلواکی به پاریس رفت و در سال 1900 با استیگلیتس در شهر نیویورک ملاقات کرد. در اولین جلسه‌ی ملاقاتشان ، استیگلیتس از پیشینه‌ی استایکن در نقاشی تعریف و تمجید کرد و سه تابلوی عکس استایکن را خرید.در سال 1902 ، هنگامی که استیگلیتس در حال راه‌اندازی مجلهی ” کار دوربین ” بود، از استایکن خواست که آرم این مجله را با یک تایپ سفارشی طراحی کند. استایکن از عکاسان همیشگی این مجله بود و بیشترین تعداد عکس را در این مجله به چاپ رساند.

ادوارد استایکن 66

در سال 1904 ، استایکن شروع به آزمایش با عکس رنگی کرد. او یکی از نخستین عکاسان ایالات متحده آمریکا بود که از فرآیند Autochrome Lumière استفاده کرد. در سال 1905 ،اشتیگلیتس و استایکن گالری‌های کوچک “فصل عکاسی” را ایجاد کردند که سرانجام این آدرس به گالری 291 معروف شد. این گالری اولین نمایشگاه‌های هنرمندان آمریکایی از جمله ماتیس ، آگوست رودین ، ​​پل سزان ، پابلو پیکاسو و کنستانتین برانچویی را به نمایش گذاشتند.

ادوارد استایکن پیشگام عکاسی مد

عکاسی مد با عکس‌هایی از لئوپولد-امیل روتلینگر آغاز شد. سسوژه‌ی این عکس‌ها مدل‌‌هایی که با لباس مجلسی بودند و در ادامه عکس‌های مشابهی توسط نادار و دیگران در دهه 1890 بازتولید شد.اما بیشترین اعتبار به عنوان پیشگامان این ژانرعکاسی به بارون آدولف د میر فرانسوی و ادوارد استایکن منتهی می‌شود. استایکن که با قرض گرفتن دوربین دستی دوست خود در سال 1907 از زنانی با لباس‌های خیره کننده عکس یادگاری می‌گرفت.  

در آن زمان مد برای عکس های مکمل های روزنامه ها و مجلات مد ، به ویژه توسط Frères Seberger ، عکاسی شد ، زیرا در جلسات مسابقه اسب سواری در پاریس توسط اشرافی و مدل های استخدام شده پوشیده می شد.در سال 1911 ، لوسیان وگل ، ناشر مجله‌ی مد گاردین،  ادوارد استایکن را به چالش كشید تا مد را به عنوان یك هنر زیبا از طریق عكاسی تبلیغ كند. استایکن عکس‌هایی از لباس های طراحی شده توسط پواتر پور پویرت گرفت که در شماره آوریل 1911 مجله‌ی “Art et Dccoration” منتشر شد.

ادوارد استایکن 5

خود ادوارد استایکن، در زندگینامه‌ی خود که در سال 1963 منتشر شد، ادعا كرد كه عکس‌های هنری و دکوراسیون که در سال  1911 گرفته بود، احتمالاً اولین عکس‌های جدی فعالیت عکاسی او بود.ادعایی که از سوی بسیاری از مفسران و منتقدان تائید شده است. دستاورد او از این عکس‌ها، ایجاد یک سبک هنری خاص بود. سبکی که بعدها به عنوان ” عکاسی مد ” نام گرفت. یک سبک تصویری با تمرکز بر زیبایی، که از سایر عکس‌های تجازی که توسط برخی عکاسان برای معرفی آثار طراحان مد گرفته می‌شد، متمایز می‌کرد.چیزی فراتر عکس‌هایی که تنها معرف رنگ و نوع پارچه‌ها و دوخت و دکمه‌های لباس بود.

پس از جنگ جهانی اول که طی آن فرماندهی عکاسی از نیروهای اعزامی آمریکا را داشت، ادوارد استایکن به تدریج به عکاسی مد و علایق خود بازگشت و در سال 1923 با حقوق فوق العاده 35000 دلار توسط کاندنست استخدام شد.

دانلود 500 فریم از عکس‌های ادوارد جین استایکن

ادوارد استایکن 4

مستند جنگی “بانوی مبارز”

در آغاز جنگ جهانی دوم ، ادوارد استایکن به عنوان یک عکاس بازنشسته شد. هنگامی که آمریکا به درگیری جهانی پیوست ، استایکن که از جنگ جهانی اول با ارتش همکاری داشت، به دلیل سن خود از خدمت فعال خودداری کرد. اما بعد از گذشت مدت کوتاهی از سوی نیروی دریایی دعوت شد تا به عنوان مدیر واحد عکسبرداری هواپیمایی کشوری خدمت کند. او مجموعه‌ای شامل 172 عکس ژلاتینی نقره‌ای، که توسط واحدی تحت رهبری او گرفته شده بود را در مرکز هری رانسوم در دانشگاه تگزاس به نمایش گذاشت. عکاسانی چون وین میلر و چارلز ژاکوبز دراین مجموعه عکس‌برداری کرده بودند. مستند جنگی “بانوی مبارز” (The Fighting Lady) ، حاصل فعالیت او در همین دوره است که به استایکن به عنوان کارگردان این مستند توانست برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم مستند سال 1945 از آکادمی اسکار شود.

ادوارد استایکن 3

در سال 1942 ، استایکن در موزه هنرهای مدرن نمایشگاهی با نام “جاده‌ای به پیروزی” را به نمایش گذاشت. عکس‌های موجود در این نمایشگاه، اعضای نیروی دریایی، گارد ساحلی، و تفنگداران دریایی را به تصویر کشیده بود، در حالی که بسیاری از آن‌ها ناشناس بودند.

مدریت موزه هنرهای مدرن

تا سال 1940 هیچ بخشی از موزه‌ی هنرهای مدرن به عکاسی اختصاص نیافته بود. در سال 1947 ادوارد استایکن به عنوان مدیر عکاسی موزه هنرهای مدرن منصوب شد. انتصاب او با اعتراض بسیاری همراه بود که عکاسی را به عنوان یک هنر تعریف شده قبول نداشتند و تنها آن را یک صنعت می‌دانستند. یكی از پرآوازه‌ترین عکاسان آن زمان یعنی “آنسل آدامز” در 29 آوریل 1946، نامه ای به استفان كلارك نوشت و در آن نامه، این اعتراضات را نا‌آگاهانه تلقی کرد و گفت ” ادوارد استایکن با دانش و همدلی گسترده‌ی خود از رسانه‌ها، کمک بزرگی به هنر کرده است. هنری اجتناب ناپذیر که تماشایی و محبوب است.این اعتراضات واقعاً آسیب بزرگی به پیشرفت خلاقانه‌ی عکاسی خواهد زد. “

ادوارد استایکن 2

از جمله دستاوردهای مهمی که ادوارد استایکن برای خاموش کردن شعله‌ی اعتراضات مبنی بر انتصاب خود به مدریت موزه‌ی هنرهای مدرن داشت برگزاری نمایشگاه  “Steichen The Family of Man” بود.  یک نمایشگاه جهانی که با اینکه به احتمال زیاد محصولی از تبلیغات جنگ سرد آمریکا است ، توسط 9 میلیون نفر بازدید شد و هنوز هم در حال برگزاری است. ثبت رکورد بیشترین بازدید از نمایشگاه عکاسی که اکنون به طور دائم در قلعه‌ی “کلورواکس” واقع در شمال لوکزامبورگ در معرض نمایش عموم است. ادوارد استایکن این نمایشگاه را اوج فعالیت حرفه ای خود می دانست. با تهیه بیش از 500 عکس که زندگی ، عشق و مرگ را در 68 کشور به نمایش می‌گذارد. پیش نویس این فهرست توسط برادرزاده‌ی ادوارد استایکن به نام ” کارل سندبرگ” نوشته شده است. کارل تمامی عکس‌های این نمایشگاه را خریداری کرد و همانطور که ادوارد استایکن خواسته بود، این نمایشگاه به دوک بزرگ لوکزامبورگ اهدا شد.

لیست نمایشگاه‌های ادوارد جین استایکن

 1ادوارد استایکن
  • 1900 Photo Club. Paris
  • 1900 Mrs. Arthur Robinson Home. Milwaukee (USA)
  • 1901 La Maison des Artistes, Paris
  • 1902 Photo-Club, Paris
  • 1902 Eduard Steichen, Paintings and Photographs; Maison des artistes; Paris, France
  • 1905 Photo-Secession Gallery, New York
  • 1906 Photographs by Eduard Steichen; Little Galleries of the Photo-Secession (291 Gallery); New York, New York
  • 1908 Eduard Steichen, Photographs in Monochrome and Color; Little Galleries of the Photo-Secession; New York, New York
  • 1909 Photo-Secession Gallery, New York
  • 1910 Photo-Secession Gallery, New York
  • 1910 Montross Gallery. London
  • 1910 Little Gallery. New York City (USA)
  • 1915 M. Knoedler & Company, New York (USA)
  • 1938 Museum of Modern Art, New York ( USA )
  • 1938 Edward Steichen; Baltimore Museum of Art; Baltimore, Maryland
  • 1938 Retrospective, Baltimore Museum of Art (USA)
  • 1950 Edward Steichen, Retrospective; American Institute of Architects Headquarters; Washington, D.C.
  • 1961 Steichen the Photographer; Museum of Modern Art; New York, New York[
  • 1965 Retrospective, Bibliothèque Nationale, Paris
  • 1976 Allan Frumkin Gallery. Chicago (USA)
  • 1978 Museum of Modern Art. New York (USA)
  • 1979 George Eastman House, Rochester ( USA)
  • 2000 Edward Steichen; Whitney Museum of American Art; New York, New York
  • 2002 Edward Steichen: Art as Advertising/ Advertising as Art; Norsk Museum for Fotografi-Preus Fotomuseum; Horten, Norway
  • 2004: Hollywood Celebrities: Edward Steichen, Kunsthal Rotterdam, Netherlands, 17 Jan – 25 Apr
  • 2005: Edward Steichen, Botschaft von Luxemburg, Germany, 22 Apr – 21 May
  • 2005: Hollywood Celebrity: Edward Steichen’s Vanity Fair Portraits, Multimedia Art Museum, Russia, 14 Mar – 14 May
  • 2007: Steichen; une épopée photographique, Jeu de Paume, France, 9 Oct – 30 Dec
  • 2008: Edward Steichen, Palazzo Magnani, Italy, 30 Apr – 8 Jun
  • 2008: Edward Steichen: Lives in Photography / Une épopée photographique, Musée de l’Elysée, Switzerland, 18 Jan – 24 Mar
  • 2008: Edward Steichen: Une Epopée Photographique, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Spain, 25 Jun – 22 Sep
  • 2008 Edward Steichen: In High Fashion 1923-1937, Kunsthaus Zürich, Switzerland, 11 Jan – 30 Mar
  • 2009: Edward Steichen: 1915-1923, Howard Greenberg Gallery, USA, 20 Mar – 16 May
  • 2009: Edward Steichen: In High Fashion, Kunstmuseum Wolfsburg, Germany, 11 Oct 2008 – 2 Jan
  • 2009: Edward Steichen: In High Fashion the Condé Nast Years, 1923–1937, Williams College Museum of Art, USA, 6 Jun – 8 Nov
  • 2009: Edward Steichen: In High Fashion, The Condé Nast Years, 1923–1937, International Center of Photography, USA, 16 Jan – 3 May
  • 2009: Edward Steichen: The Early Years, Museum of Photographic Arts, USA, 31 Jan – 17 May
  • 2009/10: Edward Steichen. In High Fashion, the Condé Nast Years, 1923–1937, AGO Art Gallery Ontario, Canada, Canada, 26 Sep 2009 – 3 Jan 2010
  • 2011: Edward Steichen: Celebrity Design, Museum Folkwang, Germany, 6 Nov 2010 – 16 Jan
  • 2011: Edward Steichen: The Last Printing, Danziger Gallery, USA, 15 Sep – 29 Oct
  • 2012: Edward Steichen: gli anni Condé Nast, Fondazione Sozzani, Italy, 20 Nov 2011 – 12 Feb
  • 2013: Edward Steichen, Museum of Photography, Denmark, 12 Oct 2012 – 9 Feb
  • 2013: In High Fashion: the Condé Nast Years, 1923–1937, foam Fotografiemuseum Netherlands, 28 Jun – 6 Sep
  • 2013: Modern Age Light and Shadow: 1923-1937, Setagaya Art Museum, Japan, 26 Jan – 7 Apr
  • 2013: Talk of the Town: Portraits by Edward Steichen from the Hollander Collection, LACMA Museum, USA, 3 Aug – 8 Dec
  • 2014: Sharp, Clear Pictures. Edward Steichen’s World War I and Condé Nast Years, Art Institute of Chicago, USA, 28 Jun – 28 Sep
  • 2014: Edward Steichen & Art Deco Fashion, National Gallery of Victoria, Australia, 18 Oct 2013 – 2 Mar
  • 2014: Steichen in the 1920s and 1930s: A Recent Acquisition, Whitney Museum Art, USA, 6 Dec 2013 – 1 Aug
  • 2014/ 2015: In High Fashion: Edward Steichen, The Conde Nast Years 1923 – 1937, Photographers’ Gallery UK, 31 Oct 2014 – 18 Jan 2015
  • 2015: Edward Steichen, Galerie Clairefontaine, Luxembourg, 8 Sep – 17 Oct
  • 2015: Edward Steichen In High Fashion. The Condé Nast Years. 1923-1937, Multimedia Art Museum, Russia, 9 Sep – 22 Nov
  • 2015: In High Fashion: Edward Steichen, WestLicht, Austria, 18 Feb – 24 May
  • 2016 Making Meaning of a Legacy: Edward Steichen, Centre for Fine Arts – Bozar, Belgium, 13 Nov 2015 – 5 Jan
  • 2017: Twentieth-Century Photographer Edward Steichen, DeCordova Museum, US, 7 Oct 2016 – 26 Mar
برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر