0

“دوروتا لنگ” و عکس‌هایی که 50 سال توقیف شدند…

عکس‌های دوروتا لنگ نمادی از دوران رکود بزرگ جهانی است. عکس‌ها او متمرکز بر شرایط سخت زندگی کارگران خرده پا، خانواده های بدون مزرعه و کارگران مهاجر بود. او یکی از بزرگترین منتقدان دولت آمریکا بود و به همین دلیل بیشتر عکس‌های او بیش از 50 سال توسط ارتش آمریکا توقیف شده و اجازه‌ی انتشار آن را به لنگ نمی‌دادند. با این همه او برای به تصویر کشیدن بی عدالتی و شرایط بد معیشتی کارگران مزرعه و مهاجران بی خانمان از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد.

بیوگرافی دوروتا لنگ

دوروتا لنگ 0

دوروتا لنگ ، در تاریخ ۲۶ می ۱۸۹۸ در نیوجرسی متولد شد. او در هفت سالگی مبتلا به بیماری فلج اطفال شد؛ بیماری ای که باعث ضعف پای راست او شد و تا آخر عمر برایش لنگی به بار آورد. اما صرف نظر از این ناتوانی، او توانست عکاسی را به سرعت دنبال کند. دوروتا لنگ در مصاحبه ای درباره ناتوانی خود می گوید: ” این بیماری شخصیت من را شکل داد، مرا راهنمایی کرد، به من آموخت، کمک کرد و در مواردی باعث حقارتم شد. هرگز تسلیمش نشدم و همیشه به نیرو و قدرت آن آگاه بودم.”

لنگ توانست تحصیلات خود را در رشته عکاسی در دانشگاه کلمبیا به پایان برساند. بعد از آن به سان فرانسیسکو رفت. جایی که توانست استدیو موفقی را در حوزه عکاسی پرتره افتتاح کند.با آغاز رکود بزرگ جهانی، شروع به عکاسی در خیابان ها کرد و کمتر در استدیو می ماند. عکس های خام و احساسی او از افراد بی خانمان و بیکار، توجه عکاسان محلی را به خود جلب کرد. او پس از جدایی از همسر اولش با یکی از اقتصاددانان دانشگاه کالیفرنیا ازدواج کرد که منجر به شراکت زیبایی در کارشان شد. پاول تیلور در زمینه های اجتماعی و سیاسی او را آموزش می داد. آنها با کمک یکدیگر توانستند ۵ سال سابقه فقر و استثمار کارگران خرده پا و مهاجر را به صورت مستند به تصویر بکشند.

آثار لنگ از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۹ متمرکز بر شرایط سخت زندگی کارگران مهاجر بود. عکس های او در این دوره توانست توجه افکار عمومی را به خود جلب کند و تبدیل به نمادی از دوران رکود بزرگ جهانی شود. در سال ۱۹۴۱ کمک هزینه تحصیلی گوگنهایم برای موفقیت در عکاسی به لنگ اهدا شد اما او این کمک هزینه را رد کرد و تلاش اش را برای مستند سازی درباره بی عدالتی هایی که در حق کارگران آمریکایی-ژاپنی در اردوگاه ها می شد، صرف کرد. عکس های لنگ به شدت دولت آمریکا را به نقد می کشید تا جایی که ارتش این کشور، بیشتر عکس های او را توقیف کرد. آثار لنگ به مدت ۵۰ سال به نمایش درنیامده بود. دوروتا لنگ در ۱۱ اکتبر ۱۹۶۵ در سن فرانسیکو در سن ۷۰ سالگی فوت کرد.

دانلود 25 فریم از برترین عکس‌های دوروتا لنگ

معروف‌ترین قاب ثبت شده توسط لنگ

دوروتا لنگ
معروف ترین عکس لنگ، عکسی با عنوان «مادر مهاجر» است. لنگ در جایی از تجربه عکاسی اش از این زن می گوید: ” در طول مسیر به این مادر گرسنه و ناامید برخوردم و مثل آهنربا به آنها جذب شدم. به یاد ندارم که چگونه خودم و یا دوربینم برای او توضیح دادم اما کاملا به یاد دارم که اصلا از من سوالی نپرسید. او ۳۲ سالش بود و به من گفت که با خوردن سبزیجات یخ زده از مزرعه های اطراف و شکار پرنده ها زنده مانده اند. تا آن روز مجبور شده بود برای خریدن غذا دو چرخ ماشینش را بفروشد. متوجه شد که ممکن است عکس های من به او کمکی بکند برای همین در گرفتن این عکس به من کمک کرد. بنابراین نوعی برابری میان ما به وجود آمد.”
برترین عکاسان جهان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر