0

117 برنده جایزه نوبل ادبیات از 1901 تا 2020 را بشناسید

کاور-نوبل-ادبیات

آلفرد نوبل منافع فرهنگی زیادی داشت. در اوایل جوانی، او علائق ادبی خود را گسترش داد که در طول زندگی او نیز ادامه داشت. کتابخانه‌ وی از مجموعه‌ای گسترده و بزرگ از ادبیات به زبان‌های مختلف تشکیل شده بود. وی در سال‌های آخر زندگی، خود به عنوان نویسنده تلاش کرد و داستان‌نویسی را آغاز کرد. ادبیات، چهارمین جایزه نوبل بود که در وصیت‌نامه خود از آن نام برد. در این مقاله به معرفی تمامی برندگان جایزه نوبل ادبیات از سال 1901 تا امروز خواهیم پرداخت.

آلفرد نوبل

تمامی برندگان جایزه نوبل ادبیات از آغاز تا کنون

جایزه نوبل ادبیات یک جایزه ادبیات سوئدی است که سالانه از سال 1901 به نویسنده‌ای از هر کشوری اعطا می‌شود که به قول آلفرد نوبل صنعت‌گر سوئدی: “در زمینه ادبیات برجسته‌ترین در جهت ایده‌آلیستی باشد.”

اگرچه گاهی اوقات از آثار منفرد به عنوان مورد توجه خاص یاد می‌شود، اما این جایزه براساس مجموعه کارهای یک نویسنده به طور کلی تعیین می‌شود.

در 27 نوامبر 1895 ، آلفرد نوبل آخرین وصیت نامه خود را امضا کرد و بیشترین سهم از ثروت خود را به یک سری از جوایز معروف به جایزه نوبل داد. همان‌طور که در وصیت‌نامه نوبل شرح داده شد، یک قسمت به “شخصی که در زمینه ادبیات برجسته‌ترین اثر را در جهت ایده‌آل تولید کرده است” اختصاص داده شد.

113 نوبل ادبیات از سال 1901 اهدا می شود. این هفت بار اهدا نشده است: در 1914 ، 1918 ، 1935 ، 1940 ، 1941 ، 1942 و 1943.

چرا در آن سال‌ها جوایز ادبیات اهدا نمی‌شد؟

در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: “اگر هیچ یک از آثار مورد بررسی از اهمیت مندرج در بند اول برخوردار نباشد، مبلغ جایزه تا سال بعد ذخیره می‌شود. اگر حتی در آن صورت، جایزه قابل اهدا نباشد، مبلغ به بودجه محدود بنیاد اضافه می‌شود.

در طول جنگ جهانی اول و دوم ، جوایز نوبل کمتری اهدا شد.

جایزه نوبل ادبیات اشتراکی

جایزه نوبل ادبیات فقط در چهار بار بین دو نفر تقسیم شده است. به اشتراک گذاشتن جایزه نوبل یک پدیده رایج‌تر در سایر دسته‌های جایزه نوبل است.

  • 1904 – فردریک میسترال ، خوزه اگگاری
  • 1917 – کارل Gjellerup ، هنریک پونتوپیدان
  • 1966 – شموئل آگنون ، نلی ساکس
  • 1974 – ایویند جانسون ، هری مارتینسون

چرا نوبل ادبیات به ندرت بین دو نفر تقسیم می‌شود؟ آخرین بار در سال 1974 بود.

احتمالاً متعلق به ذات ادبیات است. جوایز علمی غالباً به صورت مشترک اعطا می‌شوند. عموما به این خاطر دستاورد مشترک چند دانشمند است یا برای انجام کارهایی که به یک‌دیگر بسیار نزدیک هستند اعطا می‌شود.

(پاسخ پیتر انگلوند، دبیر دائمی آکادمی سوئد ، ژوئن 2009 – مه 2015)

آکادمی جایزه نوبل در سوئد تصمیم می‌گیرد که چه کسی جایزه نوبل ادبیات را دریافت کند. آکادمی نام برنده را در اوایل ماه اکتبر اعلام می‌کند. این یکی از پنج جایزه نوبل است که با وصیت نامه آلفرد نوبل تاسیس شده است. در برخی موارد این جایزه به سال بعد موکول شده است ، آخرین بار در سال 2018.

لیست برنده‌های جایزه نوبل ادبیات از ابتدا تاکنون

Sully Prudhomme

1901 – Sully Prudhomme؛ اولین برنده جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات 1901 به سولی پرودوم در تقدیر ویژه از “ترکیب شاعرانه‌اش، که شاهدی از آرمان گرایی والا، کمال هنری و ترکیبی نادر از ویژگی‌های قلب و عقل است” اهدا شد.

Christian Matthias Theodor Mommsen

1902 – Christian Matthias Theodor Mommsen

جایزه 1902 به کریستین ماتیاس تئودور مومسن “بزرگترین استاد هنر تاریخ نویسی، با اشاره ویژه به اثر ماندگار او، تاریخ رم” اعطا شد.

Bjørnstjerne Martinus Bjørnson

1903 – Bjørnstjerne Martinus Bjørnson

جایزه نوبل ادبیات 1903 به Bjørnstjerne Martinus Bjørnson اعطا شد “به عنوان ادای احترامی به شعر نجیب، باشکوه و همه کاره او، که با طراوت الهام و خلوص نادر روح او متمایز شده است.”

Frédéric Mistral و José Echegaray y Eizaguirre

1904 – Frédéric Mistral و José Echegaray y Eizaguirre

جایزه سال 1904 به دو نفر اعطا شد.

فردریک میسترال به دلیل “به رسمیت شناختن اصالت تازه و الهام واقعی از تولیدات شاعرانه‌اش، که صادقانه منعکس‌کننده مناظر طبیعی و روح بومی مردم او است و علاوه بر این، کار قابل توجه او به عنوان یک فیلسوف

و هم‌چنین تقدیم شد به خوزه ایگگرای و ایزاگوئر برای “به رسمیت شناختن نوشته‌های متعدد و درخشان که به روشی فردی و اصیل احیا‌کننده سنت‌های بزرگ درام اسپانیایی بوده‌اند

Henryk Sienkiewicz

1905 – Henryk Sienkiewicz

جایزه نوبل ادبیات 1905 “به دلیل شایستگی‌های برجسته او به عنوان یک حماسه‌نویس” به هنریک سیانکیویچ اعطا شد.

Giosuè Carducci

1906 – Giosuè Carducci

جایزه نوبل ادبیات 1906 به جوسوئه کاردوچی اعطا شد “نه تنها با توجه به آموزندگی عمیق و تحقیقات انتقادی، بلکه بیش از هر چیز ادای احترامی به انرژی خلاق، طراوت سبک و نیروی غنایی است که شاهکارهای شاعرانه وی را متمایز می‌کند.”

Rudyard Kipling

1907 – Rudyard Kipling

جایزه نوبل ادبیات 1907 به رودیار کیپلینگ “با توجه به قدرت مشاهده، اصالت تخیل، نیرومندی عقاید و استعداد قابل توجه در روایت که ویژگی‌های این نویسنده مشهور جهان است” اهدا شد.

Rudolf Christoph Eucken

1908 – Rudolf Christoph Eucken دهمین برنده نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات سال 1908 اهدا شد به رودولف کریستوف اوکن برای “به رسمیت شناختن جستجوی جدی او برای یافتن حقیقت، قدرت نفوذ اندیشه، دامنه دید وسیع و نیرویی که در آثار متعدد خود از فلسفه ایده‌آلیستی برای زندگی حمایت کرده و توسعه داده است.”

Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf

1909 – Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf

جایزه سال 1909 اهدا شد به  Selma Ottiliaبرای “قدردانی از آرمان‌گرایی والا، تخیل روشن و درک معنوی که مشخصه نوشته‌های اوست.”

Paul Johann Ludwig Heyse

1910 – Paul Johann Ludwig Heyse

جایزه نوبل ادبیات سال 1910 اهدا شد به  Paul Johann Ludwig Heyse “به عنوان ادای احترامی به هنرمندانی کامل، مملو از آرمان‌گرایی، که او در طول فعالیت طولانی خود به عنوان شاعر غزل، نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه مشهور جهان نشان داده است

Count Maurice (Mooris) Polidore Marie Bernhard Maeterlinck

1911 – Count Maurice (Mooris) Polidore Marie Bernhard Maeterlinck

جایزه نوبل ادبیات سال 1911 اهدا شد به کنت موریس پولیدور ماری برنارد ماترلینک “برای قدردانی از فعالیتهای ادبی چند‌جانبه به ویژه از آثار نمایشی او که با تخیل عظیم و با حس شاعرانه که گاهی اوقات در لباس افسانه بیان شد.

Gerhart Johann Robert Hauptmann

1912 – Gerhart Johann Robert Hauptmann

جایزه نوبل ادبیات سال 1912 اهدا شد به Gerhart Johann Robert Hauptmann “برای به رسمیت شناختن تولید مثمر ثمر، متنوع و برجسته او در قلمرو هنر نمایشی”

Rabindranath Tagore

1913 – Rabindranath Tagore

جایزه سال 1913 اهدا شد به رابیندرانات تاگور “به دلیل احساسات عمیق، تازگی و زیبایی که به وسیله آن با مهارت کامل، اندیشه شاعرانه خود را که با کلمات بیان شده است، بخشی از ادبیات غرب کرده است

1914 –جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد!

Romain Rolland

1915 Romain Rolland برنده جایزه نوبل ادبیات 1915

جایزه سال 1915 اهدا شد به رومن رولانبه عنوان ادای احترامی به ایده‌آلیسم والای تولیدات ادبی او و همدلی و عشق به حقیقت که با آن انواع مختلف انسانها را توصیف کرده است

Carl Gustaf Verner von Heidenstam

1916 – Carl Gustaf Verner von Heidenstam

جایزه نوبل ادبیات سال 1916 اهدا شد به کارل گوستاف ورنر فون هایدنستام جهت “به‌رسمیت‌شناختن اهمیت او به عنوان نماینده برجسته دوره جدیدی در ادبیات

Karl Adolph Gjellerup و Henrik Pontoppidan

1917 – Karl Adolph Gjellerup و Henrik Pontoppidan

جایزه سال 1917 به صورت مشترک به کارل آدولف گیلروپ “برای شعر متنوع و غنی او که از ایده‌آل‌های عالی الهام گرفته است” و هنریک پونتوپیدان “به خاطر توصیف معتبرش از زندگی امروزی در دانمارک” اهدا شد.

1918 – جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد

Carl Friedrich Georg Spitteler

1919 – Carl Friedrich Georg Spitteler

جایزه نوبل ادبیات سال 1916 اهدا شد به کارل فردریش گئورگ اسپیتلر “با تقدیر ویژه از حماسه او، بهار المپیک ( یا بهار آسمانی)”

Knut Pedersen Hamsun

1920 – Knut Pedersen Hamsun

جایزه نوبل ادبیات سال 1920 اهدا شد به کنوت هامسون “برای اثر برجسته او به نام رمان میوه‌های زمین

Anatole France

1921 – Anatole France

جایزه نوبل ادبیات سال 1921 اهدا شد به آناتول فرانس جهت “به رسمیت شناختن دستاوردهای درخشان ادبی او،  که دارای ویژگی‌های اشراف به سبک، همدلی عمیق انسانی، لطف و خلق‌و‌خوی فرانسوی واقعی است”

Jacinto Benavente

1922 – Jacinto Benavente

جایزه نوبل ادبیات سال 1922 اهدا شد به Jacinto Benavente “به خاطر شیوه ای شاد که در آن به سنت‌های درخشان درام اسپانیایی ادامه داده است”

William Butler Yeats

1923 – William Butler Yeats

جایزه نوبل ادبیات سال 1923 اهدا شد به ویلیام باتلر ییتس “به خاطر شعرهای الهام‌بخش او که به شکلی کاملاً هنری روح یک ملت را بیان می‌کند

Wladyslaw Stanislaw Reymont

1924 – Wladyslaw Stanislaw Reymont

جایزه نوبل ادبیات سال 1924 اهدا شد به ولادیسلاو استانیسلاو ریمونت “به خاطر حماسه بزرگ ملی‌اش، دهقانان”

George Bernard Shaw

1925 – George Bernard Shaw

جایزه نوبل ادبیات سال 1925 اهدا شد به جرج برنارد شاو “برای کار او که هم ایده‌آلیسم و هم انسانیت را نشان می‌دهد. هجو تحریک‌کننده آن غالباً با زیبایی منحصر به فرد شعری القا می‌شود

Grazia Deledda

1926 – Grazia Deledda

جایزه نوبل ادبیات سال 1926 اهدا شد به گراتزیا دلدا “به خاطر نوشته‌های الهام‌‍بخش و آرمان‌گرایانه‌اش که با وضوح زندگی در جزیره زادگاهش را تصویر می‌کند و با عمق و همدردی با مشکلات انسانی برخورد می‌کند

Henri Bergson

1927 – Henri Bergson

جایزه سال 1927 اهدا شد به آنری برگسون برای”به رسمیت شناختن ایده‌های غنی و سرزنده و مهارت درخشان ارائه شده توسط او”        

Sigrid Undset

1928 – Sigrid Undset

جایزه سال 1928 اهدا شد به سیگرید اوندست “عمدتاً به خاطر توصیفات قدرتمند خود از زندگی شمال اروپا در قرون وسطی

Thomas Mann

1929 – Thomas Mann

جایزه سال 1929 اهدا شد به توماس مان “عمدتاً به خاطر رمان بزرگش، بودنبروکس، که به عنوان یکی از آثار کلاسیک ادبیات معاصر ، به طور پیوسته افزایش یافته است

Sinclair Lewis

1930 – Sinclair Lewis

جایزه سال 1930 اهدا شد به سینکلر لوئیس “به خاطر هنر توصیفی پرتحرک و گرافیکی و توانایی ایجاد خلاقیت و شوخ طبعی و انواع جدیدی از شخصیت‌ها

Erik Axel Karlfeldt

1931 – Erik Axel Karlfeldt

جایزه نوبل در ادبیات سال 1931 اهدا شد به اریک آکسل کارلفلدت به خاطر مجموع اشعارش

John Galsworthy

1932 – John Galsworthy

جایزه سال 1932 اهدا شد به جان گالزوردی “به دلیل هنر برجسته روایی‌اش که بالاترین شکل خود را در افسانهForsyte  نشان داد”

Ivan Alekseyevich Bunin

1933 – Ivan Alekseyevich Bunin

جایزه سال 1933 اهدا شد به ایوان الكسئویچ بونین “به خاطر هنری كه با آن سنت‌های كلاسیک روسی را در نثر‌نویسی انجام داده است

Luigi Pirandello

1934 – Luigi Pirandello

جایزه سال 1934 اهدا شد به لوئیجی پیراندلو “به خاطر احیای جسورانه و هوشمندانه هنر نمایشی

1935 – جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد

Eugene Gladstone O’Neill

1936 Eugene Gladstone O’Neill

جایزه سال 1936 اهدا شد به یوجین گلدستون اونیل “به خاطر قدرت، صداقت و احساسات عمیق آثار نمایشی او که مفهوم اصلی تراژدی را در بر می‌گیرد”

Roger Martin du Gard

1937 – Roger Martin du Gard

جایزه سال 1937 اهدا شد به روژه مارتن دوگار “به خاطر قدرت هنری و حقیقتی که در آن در چرخه رمان Les Thibault خود‌درگیری انسانی و همچنین برخی از جنبه‌های اساسی زندگی معاصر را به تصویر کشیده است

Pearl Buck

1938 – Pearl Buck

جایزه سال 1938 اهدا شد به پرل باک “به خاطر توصیفات غنی و حماسی‌اش از زندگی دهقانی در چین و شاهکارهای زندگی نامه‌اش

Frans Eemil Sillanpää

1939 – Frans Eemil Sillanpää

جایزه سال 1939 اهدا شد به فرانس امیل سیلانپا “به دلیل درک عمیق او از دهقانان کشورش و هنری نفیس که وی شیوه زندگی آنها و رابطه آنها با طبیعت را به تصویر کشیده است

1940 – جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد

1941 – جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد

1942 – جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد

1943 – جایزه  نوبل ادبیات در این سال به کسی اهدا نشد

1944 – Johannes Vilhelm Jensen

جایزه سال 1944 اهدا شد به یوهانس ویلهلم ینسن “به دلیل قدرت نادر و تخیل شاعرانه‌اش که یک کنجکاوی فکری از دامنه وسیع و یک سبک جسورانه و تازه خلاقانه را با هم ترکیب می‌کند

Gabriela Mistral

1945 – Gabriela Mistral

جایزه سال 1945 اهدا شد به گابریلا میسترال “به خاطر غزل‌هایش که با الهام از احساسات قدرتمند، نام او را به نمادی از  آرمان‌خواهی کل جهان آمریکای لاتین تبدیل کرده است

Hermann Hesse

1946 – Hermann Hesse

جایزه سال 1946 اهدا شد به هرمان هسه “برای نوشته‌های الهام‌بخش او که نمونه‌هایی از آرمان‌های کلاسیک بشردوستانه و کیفیت بالای سبک است

André Paul Guillaume Gide

1947 – André Paul Guillaume Gide

جایزه سال 1947 اهدا شد به آندره ژید “به خاطر نوشته‌های جامع و هنرمندانه‌اش که در آن مشکلات و شرایط انسانی با عشق بی‌باک به حقیقت و بینش شدید روانشناختی ارائه شده است

Thomas Stearns Eliot

1948 – Thomas Stearns Eliot

جایزه سال 1948 اهدا شد به توماس الیوت “به خاطر سهم برجسته و پیشگامش در شعر امروز

William Faulkner

1949 – William Faulkner

جایزه سال 1949 اهدا شد به ویلیام فاکنر “به دلیل سهم قدرتمند و هنری منحصر به فردش در رمان مدرن آمریکایی”

Earl (Bertrand Arthur William) Russell

1950 – Earl (Bertrand Arthur William) Russell

جایزه سال 1950 اهدا شد به برتراند راسل به خاطذ”به رسمیت شناختن متنهای متنوع و قابل توجهی که در آنها از آرمان‌های بشردوستانه و آزادی اندیشه حمایت می‌کند

Pär Fabian Lagerkvist

1951 – Pär Fabian Lagerkvist

جایزه سال 1951 اهدا شد به پرلاگر کویست “به خاطر نشاط هنری و استقلال واقعی ذهن که در شعر خود تلاش می‌کند پاسخ سوالات جاویدان بشر را پیدا کند

François Mauriac

1952 – François Mauriac

جایزه سال 1952 اهدا شد به فرانسوا موریاک “به دلیل بینش معنوی عمیق و شدت هنری که در رمان‌هایش به درام زندگی بشر نفوذ کرده است

Sir Winston Leonard Spencer Churchill

1953 – Sir Winston Leonard Spencer Churchill

جایزه سال 1953 اهدا شد به سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل “به خاطر تسلط بر توصیف تاریخی و بیوگرافی و همچنین سخن‌وری درخشان در دفاع از ارزش‌های والای انسانی

Ernest Miller Hemingway

1954 – Ernest Miller Hemingway

جایزه سال 1954 اهدا شد به ارنست میلر همینگویبه خاطر تسلط بر هنر روایت‌گری که اخیرا در کتاب پیرمرد و دریا نشان داده شده است و تأثیر آن بر سبک معاصر

Halldór Kiljan Laxness

1955 – Halldór Kiljan Laxness

جایزه سال 1955 اهدا شد به هالدور لاکسنس “به خاطر حماسه قدرتمندی که هنر بزرگ روایی ایسلند را تجدید کرده است

Juan Ramón Jiménez

1956 – Juan Ramón Jiménez

نوبل سال 1956 در ادبیات اهدا شد به خوآن رامون خیمنس “به خاطر شعر غنایی که در زبان اسپانیایی نمونه‌ای از روحیه بالا و خلوص هنری است

Albert Camus

1957 – Albert Camus

جایزه نوبل ادبیات سال 1957 اهدا شد به آلبر کاموبه دلیل تولیدات ادبی مهم او که با جدیتی روشن‌بینانه مشکلات وجدان بشر را در زمان ما روشن می‌کند”

Boris Leonidovich Pasternak

1958 – Boris Leonidovich Pasternak

جایزه نوبل ادبیات سال 1958 اهدا شد به باریس پاسترناک “برای موفقیت مهم او در شعر غنایی معاصر و در زمینه سنت حماسی بزرگ روسیه

Salvatore Quasimodo

1959 – Salvatore Quasimodo

جایزه سال 1959 اهدا شد به سالواتوره کوآزیمودو “به خاطر شعر غنایی‌اش، که با آتش کلاسیک بیانگر تجربه غم‌انگیز زندگی در دوران ماست

Saint-John Perse

1960 – Saint-John Perse

جایزه سال 1960 اهدا شد به سنت جان پرسه “به خاطر پرواز سر به فلک کشیده و تصویرهای برانگیزاننده شعر او که به روشی بصیرانه شرایط زمان ما را منعکس می‌کند

Ivo Andric

1961 – Ivo Andric

جایزه سال 1961 اهدا شد به ایوو آندریچ “برای نیرویی حماسی که با آن مضامین را ردیابی کرده و سرنوشت‌های انسانی را که از تاریخ کشورش ترسیم کرده است

John Steinbeck

1962 – John Steinbeck برنده سرشناس جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات سال 1962 اهدا شد به جان اشتاین بک “به خاطر نوشته‌های واقع بینانه و تخیلی‌اش، با ترکیب آنها در حالی که باعث ایجاد شوخی دلسوزانه و درک شدید اجتماعی می‌شوند

Giorgos Seferis

1963 – Giorgos Seferis

جایزه سال 1963 اهدا شد به گیورگوس سفریس “به خاطر نوشته‌های غنایی برجسته‌اش الهام گرفته از احساسی عمیق نسبت به دنیای فرهنگ یونان

Jean-Paul Sartre

1964 – Jean-Paul Sartre

جایزه نوبل ادبیات سال 1964 اهدا شد به ژان پل سارتر “برای کاری که سرشار از ایده‌ها و پر از روح آزادی و جستجوی حقیقت بود و تأثیر گسترده‌ای بر عصر ما داشته است

Mikhail Aleksandrovich Sholokhov

1965 – Mikhail Aleksandrovich Sholokhov

جایزه سال 1965 اهدا شد به میخائیل شولوخف “به خاطر قدرت هنری و درستی كه با آن در حماسه خود درباره Don ، بیانگر مرحله‌ای تاریخی از زندگی مردم روسیه است

Shmuel Yosef Agnon و Nelly Sachs

1966 – Shmuel Yosef Agnon و Nelly Sachs

جایزه سال 1966 به 2 نفر تعلق گرفت.

به شموئل یوسف آگنون “به خاطر هنر داستانی بسیار عمیق و دارای نقوش از زندگی مردم یهود

و

به نلی زاکس “برای نوشتن برجسته و غنایی و دراماتیک خود که سرنوشت اسرائیل را با قدرت تفسیر می‌کند”

Miguel Angel Asturias

1967 – Miguel Angel Asturias

جایزه سال 1967 اهدا شد به میگل آنخل آستوریاس “به خاطر موفقیت برجسته ادبی او که ریشه در صفات و سنت‌های ملی مردم سرخ‌پوست در آمریکای لاتین دارد”

Yasunari Kawabata

1968 – Yasunari Kawabata

جایزه سال 1968 اهدا شد به یاسوناری کاواباتا “به خاطر تسلط در روایت که با حساسیت زیادی ذات ذهن ژاپنی را بیان می‌کند”

Samuel Beckett

1969 – Samuel Beckett درام نویس برنده جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل ادبیات سال 1969 اهدا شد به ساموئل بکت “برای نوشتن در اشکال جدید برای رمان و درام که در فقر انسان مدرن اوج می‌گیرد”

Aleksandr Isayevich Solzhenitsyn

1970 – Aleksandr Isayevich Solzhenitsyn

جایزه سال 1970 اهدا شد به آلکساندر سولژنیتسین “به خاطر نیروی اخلاقی كه با آن سنت‌های ضروری ادبیات روسیه را دنبال كرده است”

Pablo Neruda

1971 – Pablo Neruda

جایزه سال 1971 اهدا شد به پابلو نرودا “برای شعری که با یک نیروی اساسی سرنوشت و رویاهای یک قاره را زنده می‌کند

Heinrich Böll

1972 – Heinrich Böll

جایزه سال 1972 اهدا شد به هاینریش بل “برای نویسندگی او که از طریق ترکیب دیدگاه گسترده در مورد زمان خود و مهارت حساس در شخصیت‌پردازی به تجدید ادبیات آلمان کمک کرده است

Patrick White

1973 – Patrick White

جایزه سال 1973 اهدا شد به پاتریک وایت “برای یک هنر داستانی حماسی و روانشناختی که اقلیم جدیدی را وارد ادبیات کرده است”

Eyvind Johnson و Harry Martinson

1974 – Eyvind Johnson و Harry Martinson برندگان مشترک جایزه نوبل ادبیات

جایزه نوبل در ادبیات سال 1974 به 2 نفر تعلق گرفت:

ایویند جانسون “برای یک هنر روایی، دورنمایی در سرزمین‌ها و اعصار، در خدمت آزادی

Eugenio Montale

1975 – Eugenio Montale

جایزه سال 1975 اهدا شد به اوژنیو مونتاله “برای شعر متمایز او که با حساسیت هنری بسیار، ارزش‌های انسانی را تحت عنوان نگاهی به زندگی بدون هیچ توهم تفسیر کرده است

Saul Bellow

1976 – Saul Bellow

جایزه سال 1976 اهدا شد به سال بلو “برای درک انسانی و تجزیه و تحلیل ظریف فرهنگ معاصر که در کار او ترکیب شده است”

Vicente Aleixandre

1977 – Vicente Aleixandre

جایزه سال 1977 اهدا شد به ویسنته آله‌ایخاندره “برای نوشتن یک شعر خلاقانه که شرایط انسان را در جهان و جامعه امروزی روشن می‌کند و در عین حال نشان‌دهنده تجدید بزرگ سنت‌های شعر اسپانیایی در طول جنگ است

Isaac Bashevis Singer

1978 – Isaac Bashevis Singer

جایزه سال 1978 اهدا شد به ایزاک بشویس سینگر “به خاطر هنر داستانی پرشور خود که با ریشه در یک سنت فرهنگی لهستانی-یهودی، شرایط جهانی بشر را به زندگی می‌آورد”

Odysseus Elytis

1979 – Odysseus Elytis

جایزه نوبل ادبیات سال 1978 اهدا شد به ادیسه الیتیس “برای شعر او که در برابر پس زمینه سنت یونان با قدرت حسی و روشنفکری، مبارزه انسان مدرن برای آزادی و خلاقیت را به تصویر می‌کشد

Czeslaw Milosz

1980 – Czeslaw Milosz

جایزه سال 1980 اهدا شد به چسواو میوش “که با بینش بدون سازش وضعیت انسان را در دنیای درگیری شدید تصویر می‌کند

Elias Canetti

1981 – Elias Canetti

جایزه سال 1981 اهدا شد به الیاس کانتی “برای نوشته‌هایی که با چشم‌انداز گسترده ایده‌های فراوان و قدرت هنری مشخص شده است

Gabriel García Márquez

1982 – Gabriel García Márquez

جایزه سال 1982 اهدا شد به گابریل گارسیا مارکز “برای رمان‌ها و داستان‌های کوتاه او که در آن روایت‌های خارق‌العاده و واقع‌گرایانه در دنیایی از تخیل غنی ساخته‌شده‌اند و نشان‌دهنده زندگی و درگیری‌های یک قاره است”

William Golding

1983 – William Golding

جایزه سال 1983 اهدا شد به ویلیام گلدینگ “برای رمان‌هایش که با درایت هنر روایی واقع‌گرایانه و تنوع و جهانی‌بودن اسطوره، وضعیت انسان در دنیای امروز را روشن می‌کند

Jaroslav Seifert

1984 – Jaroslav Seifert

جایزه سال 1984 اهدا شد به یاروسلاو سیفرت “برای شعر او که از طراوت، احساسات و ابتکار غنی برخوردار استو تصویری آزادکننده از روح تسخیر‌ناپذیر و همه‌کاره‌بودن انسان ایجاد می‌کند”

Claude Simon

1985 – Claude Simon

جایزه نوبل ادبیات سال 1985 اهدا شد به کلود سیمون “که در رمان خود خلاقیت شاعر و نقاش را با آگاهی عمیق‌تر از زمان در ترسیم وضعیت انسان ترکیب می‌کند

Wole Soyinka

1986 – Wole Soyinka

جایزه سال 1986 اهدا شد به وله سوینکا “که در یک منظر فرهنگی گسترده و با مظاهر شاعرانه درام وجودی است.

Joseph Brodsky

1987 – Joseph Brodsky

جایزه سال 1987 اهدا شد به جوزف برودسکی “برای یک نویسندگی همه جانبه آغشته به وضوح اندیشه و شدت شاعرانه”

Naguib Mahfouz

1988 – Naguib Mahfouz

جایزه سال 1988 اهدا شد به نجیب محفوظ “که از طریق کارهای غنی، هنر روایی عربی را شکل داده است که در مورد همه بشریت صدق می‌کند”

Camilo José Cela

1989 – Camilo José Cela

جایزه سال 1989 اهدا شد به کامیلو خوزه سلا “برای نثری غنی و فشرده که با دلسوزی دیدگاه چالش‌برانگیزی از آسیب‌پذیری انسان را نشان می‌دهد”

Octavio Paz

1990 – Octavio Paz

جایزه نوبل ادبیات سال 1990 اهدا شد به اکتاویو پاز “برای نوشتن پرشور با افق‌های وسیع مشخص شده با هوش هیجانی و یکپارچگی انسانی”

Nadine Gordimer

1991 – Nadine Gordimer

جایزه سال 1991 اهدا شد به نادین گوردیمر “که از طریق حماسه‌نویسی با شکوه خود – به قول آلفرد نوبل – سود بسیار زیادی برای بشریت داشته است”

Derek Walcott

1992 – Derek Walcott

جایزه سال 1992 اهدا شد به درک والکوت “برای کاری شاعرانه و درخشنده که نتیجه یک تعهد چند فرهنگی است”

Toni Morrison

1993 – Toni Morrison

جایزه سال 1993 اهدا شد به تونی موریسون “که در رمان‌هایی با نیروی بینشی و شعر وارد می‌شود به جنبه‌ای اساسی از واقعیت آمریکا حیات می‌بخشد”

Kenzaburo Oe

1994 – Kenzaburo Oe

جایزه سال 1994 اهدا شد به کنزابورو اوئه “که با نیروی شاعرانه دنیایی خیالی خلق می‌کند، جایی که زندگی و اسطوره متراکم می‌شوند و تصویری ناخوشایند از اوضاع بشری امروز تشکیل می‌دهند”

Seamus Heaney

1995 – Seamus Heaney

جایزه سال 1995 اهدا شد به سیموس هنی “برای آثاری با زیبایی غنایی و عمق اخلاقی که معجزات روزمره و گذشته زنده را متعالی می‌کند”

Wislawa Szymborska

1996 – Wislawa Szymborska

جایزه سال 1996 اهدا شد به ویسواوا شیمبورسکا “برای شعری که با دقت کنایه‌آمیز اجازه می‌دهد تا زمینه‌های تاریخی و بیولوژیکی در تکه‌هایی از واقعیت بشری ظاهر شود”

Dario Fo

1997 – Dario Fo

جایزه سال 1997 اهدا شد به داریو فو

José Saramago

1998 – José Saramago

جایزه نوبل ادبیات سال 1998 اهدا شد به ژوزه ساراماگو “که با تمثیلاتی که از قوه تخیل، دلسوزی و کنایه برخوردار است ما را قادر می‌سازد تا بار دیگر واقعیتی وهم‌آور را درک کنیم.”

Günter Grass

1999 – Günter Grass

جایزه نوبل ادبیات سال 1999 اهدا شد به گونتر گراس “افسانه‌های سیاه و جذاب او چهره فراموش شده تاریخ را به تصویر می‌کشد”

Gao Xingjian

2000 – Gao Xingjian

جایزه سال 2000 اهدا شد به گائو شینگجیان “به دلیل اعتبار جهانی، بینش تیز و نبوغ زبانی که مسیرهای جدیدی برای رمان و درام چینی باز کرده است”

Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul

2001 – Sir Vidiadhar Surajprasad Naipaul

جایزه نوبل ادبیات سال 2001 اهدا شد به وی اس نیپال “به خاطر داشتن روایت ادراکی متحد و موشکافی در آثاری که ما را وادار می‌کند شاهد حضور تاریخ‌های سرکوب شده باشیم

Imre Kertész

2002 – Imre Kertész

جایزه سال 2002 اهدا شد به ایمره کرتیس “به خاطر نوشتاری که تجربه شکننده فرد را در برابر خودسری وحشیانه تاریخ پشتیبانی می‌کند

John M. Coetzee

2003 – John M. Coetzee

جایزه سال 2003 اهدا شد به جان ماکسول کوتزی “که به شکل‌های بیشماری درگیر‌شدن غافلگیرکننده بیگانه را به تصویر می‌کشد”

Elfriede Jelinek

2004 – Elfriede Jelinek

جایزه نوبل ادبیات سال 2004 اهدا شد به الفرید جلینک “به خاطر جریان موسیقایی صدا و ضد‌صداهایش در رمان‌ها و نمایشنامه‌هایی که با غیرت زبانی خارق العاده، پوچی کلیشه‌های جامعه و قدرت انقیاد آنها را نشان می‌دهد”

Harold Pinter

2005 – Harold Pinter

جایزه سال 2005 اهدا شد به هارولد پینتر “که در نمایشنامه‌های خود پرتگاه را پشت پرگویی‌کردن روزمره  نمایان می‌کند

Orhan Pamuk

2006 – Orhan Pamuk

جایزه سال 2006 اهدا شد به اورهان پاموک “که در جستجوی روح مالیخولیایی شهر زادگاه خود، نمادهای جدیدی را برای درگیری و درهم آمیختگی فرهنگ‌ها کشف کرده است

Doris Lessing

2007 – Doris Lessing

جایزه سال 2007 اهدا شد به دوریس لسینگ “آن حماسه پرداز تجربه زن که با بدبینی، آتش و قدرت بینایی تمدن تقسیم شده‌ای را مورد بررسی دقیق قرار داده است

Jean-Marie Gustave Le Clézio

2008 – Jean-Marie Gustave Le Clézio

جایزه سال 2008 اهدا شد به ژان ماری گوستاو لوکلزیو “نویسنده عزیمت‌های جدید، ماجراجویی شاعرانه و خلسه نفسانی، کاوشگر بشریت فراتر و زیر تمدن حاکم

Herta Müller

2009 – Herta Müller

جایزه سال 2009 اهدا شد به هرتا مولر “که با تمرکز شعر و صراحت نثر، منظره محرومان را به تصویر می‌کشد

Mario Vargas Llosa

2010 – Mario Vargas Llosa

جایزه نوبل ادبیات سال 2010 اهدا شد به ماریو بارگاس یوسا “به خاطر نقشه‌برداری از ساختارهای قدرت و تصاویر آشفته از مقاومت، شورش و شکست فرد

Tomas Tranströmer

2011 – Tomas Tranströmer

جایزه نوبل ادبیات سال 2011 اهدا شد به توماس ترانسترومر “زیرا از طریق تصاویر متراکم و شفاف خود، دسترسی تازه‌ای به واقعیت به ما می‌دهد”

Mo Yan

2012 – Mo Yan

جایزه سال 2012 اهدا شد به مو یان “که با رئالیسم توهم‌آمیز قصه‌های عامیانه، گذشته و حال را ادغام می‌کند

Alice Munro

2013 – Alice Munro

جایزه سال 2013 اهدا شد به آلیس مونرو “استاد داستان کوتاه معاصر”

Patrick Modiano

2014 – Patrick Modiano

جایزه سال 2014 اهدا شد به پاتریک مودیانو “برای هنر حافظه‌ای که با آن تحقیر‌ناپذیرترین سرنوشت‌های بشری را برانگیخته و دنیای زندگی اشغال‌گری را کشف کرده است”

Svetlana Alexievich

2015 – Svetlana Alexievich

جایزه سال 2015 اهدا شد به سوتلانا آلکسیویچ “به خاطر نوشته‌های چند‌صدایی‌اش، بنای یادبود رنج و شجاعت در زمان ما”

Bob Dylan

2016 – Bob Dylan

جایزه سال 2016 اهدا شد به باب دیلن “به دلیل ایجاد عبارات شعری جدید در سنت بزرگ آواز آمریکایی”

Kazuo Ishiguro

2017 – Kazuo Ishiguro

جایزه سال 2017 اهدا شد به کازوئو ایشی گورو “که در رمان‌هایی با نیروی عاطفی بزرگ، پرتگاه زیر حس واهی ارتباط ما با جهان را کشف کرده است”

Olga Tokarczuk

2018 – Olga Tokarczuk

جایزه سال 2018 اهدا شد به اولگا توکارچوک “برای تخیل روایتی که با اشتیاق نمایانگر عبور از مرزها به عنوان شکلی از زندگی است”

Peter Handke

2019 – Peter Handke

جایزه نوبل ادبیات سال 2019 اهدا شد به پیتر هانتکه “برای اثری تأثیرگذار که با نبوغ زبانی پیرامون و ویژگیهای خاص انسان را کاوش کرده است”

Louise Glück

2020 – Louise Glück

جایزه سال 2020 اهدا شد به لوییز گلیک “به خاطر صدای شاعرانه غیر قابل تردیدش که با زیبایی ریاضت وجود فردی را جهانی می‌کند”.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر