66

چه سازی یاد بگیریم معرفی بهترین سازهای ایرانی و خارجی برای شروع یادگیری موسیقی

بی‌شک بسیاری از ما با شنیدن صدای ساز‌های مختلف موسیقی، رویای نواختن آن را با خود مرور می‌کنیم. یادگیری موسیقی از با ارزش‌ترین فعالیت‌هایی است که شخصی بتواند در طول زندگی انجام دهد. فریدریش نیچه اندیشمند بزرگ می‌گوید: «زندگی بدون موسیقی اشتباهی بیش نیست». اما چه سازی یاد بگیرم. برای ورود به دنیای موسیقی، چگونه ساز موسیقی انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوالات نیازمند کمی اطلاعات درباره انواع سازها و هم‌چنین میزان انگیزه و علاقه هنرجو است. نکته خوب این است که انتخاب‌های متعددی برای یادگیری موسیقی پیش رو دارید. انواع سازها در ایران یافت می‌شود . اساتید برجسته بسیاری این سازها را آموزش می‌دهند. پس برای آشنایی با انواع سازها و انتخاب بهترین ساز برای یادگیری با ما همراه شوید.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:

  • بخش اول: سازهای غربی مناسب یادگیری
  • بخش دوم: معرفی بهترین سازهای ایرانی

در این مطلب سعی داریم نگاهی به انواع سازهای ایرانی و غربی داشته باشیم. اگرچه هزاران ساز مختلف در سراسر جهان وجود دارد. اما تمرکز ما بر محبوب‌ترین، ساده‌ترین و متداول‌ترین انواع ساز‌ها در ایران است. هم‎چنین تاثیر هریک از این سازها بر شخصیت نوازنده به اختصار بررسی شده است. با ما همراه باشید.

چه سازی یاد بگیرم؛ بخش اول: سازهای غربی

در بخش اول از این مطلب به معرفی بهترین سازهای موسیقی غربی خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است همه این سازها در ایران موجود است. هم‌چنین آموزشگاه‌های موسیقی و اساتید بسیاری به آموزش آن می‌پردازند. پس با دقت درباره انواع این سازها مطالعه کنید تا بتوانید ساز مناسب خود برای یاد گرفتن را انتخاب کنید. در بخش دوم به معرفی برترین سازهای ایرانی خواهیم پرداخت.

1- کیبورد (Keyboard)

کیبورد یا پیانو الکترونیکی، سازهای بسیار انعطاف‌پذیر و بدون دردسری هستند. این صفحه کلیدهای الکترونیکی، قادر به ایجاد طیف گسترده‌ای از صداها و آهنگ‌ها به همراه امکانات جانبی هستند. هم‎چنین کیبورد به دلیل سادگی یادگیری، در بین کودکان کم سن و سال نیز محبوب است.

تفاوت اصلی بین کیبورد و پیانو در این است که صدا در کیبورد به صورت الکترونیکی تولید می‌شود و البته قابل حمل نیز است.

این ساز معمولاً برای کاربران خانگی، مبتدیان و سایر کاربران غیر حرفه‌ای طراحی شده است. یادگیری نواختن کیبورد مزایای مشابه یادگیری نواختن پیانو را دارد.  هم‌چنین مهارت‌های تمرکز، حافظه و مهارت های حرکتی را تقویت می‌کند.

کیبورد یک ساز الکترونیکی ساده و قابل حمل است.

2- پیانو (Piano)

پیانو را برخی مادر سازها می‌نامند. پیانوهای مدرن دارای 36 کلید سیاه و 52 سفید است که در کل 88 کلید ساخته شده است. پیانو برای اولین بار در حدود سال 1700 میلادی اختراع شد و برای بسیاری از انواع موسیقی از جمله کلاسیک، جاز، سنتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوازندگی پیانو منبع خوبی برای تسکین استرس است و فرصت‌های کافی برای تقویت عزت نفس را فراهم می‌کند.

نواختن پیانو جدای از موسیقی، تمرینی برای افزایش مهارت‌های فیزیکی و ذهنی محسوب می‌شود. این ساز تمرکز، پشتکار و بیان عاطفی افراد را توسعه می‌دهد. هم‌چنین بسیار آرامش‌بخش و جذاب برای یادگیری است.

پیانو یکی از کامل ترین سازهای جهان است.

3- فلوت ریکوردر (Recorder)

فلوت ریکوردر اولین ساز بادی مناسب برای شروع است. این ساز بیشتر برای یادگیری ساده و ارزان موسیقی غربی مورد استفاده است. جالب است بدانید تولید فلوت ریکوردها قرن‌ها متوقف شده بود و از قرن 20 مجددا آغاز شد. برای مبتدیان، این نوع فلوت ابزاری بسیار کارآمد برای شروع است. یک مزیت رایج دیگر آن عدم نیاز به یک مربی حرفه‌ای برای یادگیری تکنیک‌های پیچیده است.

یادگیری ساز فلوت ریکوردر برای افراد مبتدی بسیار آسان است

4- گیتار کلاسیک ( Classical Guitar)

گیتار کلاسیک یک ساز با تعداد استاندارد 6 سیم است. یادگیری نواختن گیتار برای داشتن اعتماد به نفس و رشد اجتماعی بسیار عالی است. با یادگیری این ساز می‌توانید تمرکز، حافظه و احساسات خود را تقویت کنید. گیتار به دلیل قابلیت اجرای انواع آهنگ‌های پاپ در بین جوانان بسیار محبوب است. با یادگیری گیتار می‌توانید در بین دوستان و اقوام خود بدرخشید.

گیتار جزو محبوب‌ترین و پرطرفدارترین سازهای جهان است.

5- درام (Drum set)

درام‌ها از خانواده سازهای کوبه‌ای هستند و قدیمی‌ترین شکل سازها هستند که در اشکال و اندازه‌های متنوعی وجود دارند. آن‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف نظیر چوب‌های مخصوص یا دست نواخته می‌شوند. برخی از درام‌ها قابل تنظیم هستند در حالی که برخی دیگر قابل تنظیم نیستند. انواع طبل‌ها با ایجاد لرزش صدا ایجاد می‌کنند. هم‌چنین با ترکیب سنج‌های فلزی صداهای مختلفی از این ساز قابل تولید است.

نواختن درام می تواند نا امیدی و استرس را تسکین دهد.

یادگیری این ساز شما را به چالش می‌کشد تا کارهای پیچیده را به قسمت‌های قابل کنترل مغز واگذار کنید. نکته یادگیری این ساز در مورد زمان‌بندی و هماهنگی است که نوازنده را مجبور می‌کند در لحظه کنونی باشد و تمرکز خود را به حداکثر برساند.

نواختن درام باعث کاهش استرس می‌شود.

6- گیتار الکتریک (Electric Guitar)

گیتار برقی یک ساز رشته‌ای است. گیتار الکتریک معمولاً دارای 6 رشته است اما بعضی اوقات می تواند تا 12 رشته نیز داشته باشد. گیتارهای الکتریکی کمی راحت‌تر از گیتارهای آکوستیک نواخته می شوند. سیم‌های آن کمی سبک‌تر هستند. کاسه ساز کمی نازک‌تر است. طراحی ساده‌تر و نازک‌تر گیتار الکتریک باعث شده این ساز نسبت به گیتار آکوستیک برای مبتدیان راحت‌تر باشد.

گیتار الکتریک قابلیت‌های بیشتری نسبت به گیتار معمولی دارد.

7- ویولن (Violin)

ویولن یک ساز رشته‌ای است. به طور معمول، ویولن چهار رشته دارد و معمولاً با کشیدن کمانی روی رشته‌های آن اجرا می‌شود. ویولن‌ها آلات موسیقی مهمی در انواع مختلف ژانرهای موسیقی از جمله جاز، کانتری، راک و موسیقی پاپ هستند. برای موسیقی‌دانان مشتاق، یادگیری ویلن‌ نوازی در صدر بسیاری از لیست‌ها قرار دارد. از مزایای یادگیری این ساز بهبود هماهنگی، تمرکز و نظم و انضباط است.

نوازندگی ویولن باعث افزایش زیاد تمرکز انسان می‌شود.

8- گیتار بیس (Bass Guitar)

گیتار باس (یا گیتار بیس) یک ساز زهی است که از لحاظ ظاهری و ساختمانی به گیتار برقی شبیه است اما دارای گردن و مقیاس طولانی‌تر و چهار تا شش رشته است. اگر از توانایی‌های موسیقی خود مطمئن نیستید، گیتار باس ابزار مناسبی برای شروع کار است. با یک گیتار معمولی، نوازندگان اغلب مجبورند آکورد (گرفتن چند نت به صورت همزمان) طولانی را حفظ کنند. با این حال، در گیتار باس، می توانید آهنگ‌های بیشتری را فقط با نت‌های تکی اجرا کنید. این باعث می شود نوازندگان مبتدی راحت‌تر باشند.

یکی از مزایای یادگیری گیتار باس، امکان هم‌نوازی با اغلب گروه‌های موسیقی است. این ساز به نوعی می‌تواند مکمل بسیاری از گروه‌ها باشد و جذابیت صدای خروجی گروه را به شکل خوبی افزایش دهد.

نوازنده گیتار باس حرفه‌ای اصولا راحت‌تر جذب گروه‌های موسیقی می‌شوند.

نواختن گیتار باس یا هر ساز موسیقی دیگری نوعی لذت خاص را ایجاد می‌کند که زندگی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع برای زندگی اجتماعی، زندگی شخصی، سلامتی، توانایی ذهنی و سایر بخش‌های زندگی شما مفید است.

گیتار بیس می‌تواند با بسیاری از سازهای غربی هم‌نوازی داشته باشد.

9- ساکسیفون (Saxophone)

ساکسیفون ارتباط نزدیکی با ساز کلارینت دارد. به طور معمول از فلز برنج ساخته می‌شود و دقیقاً مانند کلارینت از طریق دمیدن هوا به داخل آن نواخته می‌شود. ساکسیفون که در سال 1840 توسط آدولف ساکس اختراع شد، بیشتر در موسیقی کلاسیک، راهپیمایی ها و گروه‌های نظامی و موسیقی جاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نواختن هر ساز موسیقی به شما امکان می‌دهد تا جنبه خلاقانه شصخیت خود را ابراز کنید.

ساکسیفون به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از پویایی و صدای انعطاف‌پذیر، برای این منظور مناسب است و به شما امکان می‌دهد احساسات زیادی را منتقل کنید.درمجموع 9 نوع مختلف ساکسفون وجود دارد. 4 نوع محبوب آن عبارتند از: سوپرانو، آلتو ، تنور و باریتون.

ساکسیفون نماینده اصلی موسیقی جاز است/

پخش موسیقی ساکسیفون مهارت شنیداری شما را بهبود می‌بخشد و می توانید تفاوت بین طیف‌های مختلف صداها را پیدا کنید. هم‌چنین، در شناسایی الگوهای منطقی که در ریاضیات و علوم وجود دارد، نقش دارد.

10- فلوت (Flute)

فلوت صدای خود را از جریان هوا در یک دهانه تولید می‌کند. هنگامی که نوازنده سوراخ‌های مختلف روی بدنه ساز را باز یا بسته می‌کند، صدا تغییر می‌کند. فلوت‌های مبتدی اغلب از برنج یا نیکل ساخته شده اند. در حالی که متخصصان از فلوت‌های نقره، طلا و حتی گاهی فلوت‌های پلاتین استفاده می کنند. فلوت‌های چوبی صدایی بم ایجاد می‌کنند در حالی که فلوت‌های نقره‌ای صدای تیزتر ایجاد می‌کنند.

یادگیری فلوت چقدر طول می‌کشد؟ یادگیری سازهای خانواده فلوت از سازهای رشته‌ای یا کیبورد آسان‌تر است. زیرا یادگیرنده می‌تواند پیشرفت بیشتری در آن‌ها داشته و در درس اول بتوانند سه نت را یاد بگیرند. این وسیله ساز همه کاره است و در گروه های موسیقی کلاسیک، جاز و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. پخش فلوت آرامش‌بخش است و هماهنگی و تمرکز را بهبود می‌بخشد.

فلوت سازی ساده، قابل حمل و آسان برای یادگیری است.

11- ویولنسل (Cello)

ویولنسل یک ساز ارکستر زهی با صدای غنی و همه‌کاره است. ویولنسل، یکی از اعضای خانواده ویولن، با موسیقی کلاسیک اروپا ارتباط دارد. ویولن سل به طور معمول از چوب ساخته می‌شود.

یکی از جالب‌ترین چیزها در مورد ویولنسل این است که می‌تواند تبدیل به هر ساز رشته‌ای در ارکستر شود. صدای انعطاف‌پذیر آن می‌تواند کارایی بسیار بالایی داشته باشد.

روند یادگیری ویولن سل کار دشواری نیست.اما بدانید که یادگیری سازهای خانواده ویولن به صبر و ممارست بیشتری احتایج دارد. این کار نیاز به تمرکز، تمرین روزانه و معلم خوب دارد تا شما را در این راه راهنمایی کند.

آموزش موسیقی، به ویژه مواردی که شامل یادگیری سازهای زهی مانند ویولنسل است، نمونه‌ای عالی از یادگیری جامع است. یادگیری این ساز می‌تواند زندگی شما را به کلی متحول کند.

نوازندگان ویولونسل دارای شخصیتی متمایز و برجسته هستند.

12- کلارینت (Clarinet)

کلارینت یک ساز بادی است. این ساز با استفاده از یک دهانه تک نی ساخته می‌شود و شکل استوانه‌ای دارد. کیفیت صدای آن می‌تواند تا حد زیادی بسته به نوازنده، نوع سبک موسیقی، ساز ، دهانه و نی متفاوت باشد. کلارینت ابزاری آسان برای یادگیری مبتدیان است.

کلارینت برای شروع موسیقی ساز مناسبی است.

13- ترومپت (Trumpet)

خانواده ترومپت شامل سازهایی است که از راه هوا صدا ایجاد می‌کند. دانستن اینکه چگونه و چه موقع دقیقاً مقدار مناسب هوا را درون لوله ایجاد کنید تا نت‌ها و لحن‌های مختلفی ایجاد شود، مهارت بالایی می‌خواهد. بهبود این نوع مهارت ها فقط از طریق آموزش صحیح و تمرین با یک مربی واجد شرایط بدست می آید.

از بعضی جهات، نواختن آن آسان است. از طرق دیگر می توان ادعا کرد که این سخت‌ترین سازها است. برخی از بالاترین و دشوارترین نت‌ها برای اجرا بر روی ترومپت، نیاز به فشار هوا فوق العاده‌ای در ریه‌ها دارد.

نوازندگی حرفه‌ای ترومپت نیازمند توانایی تنفسی قوی است.

بخش دوم: سازهای ایرانی

اگر همچنان می‌خواهید بدانید چه سازی یاد بگیرم ، لازم است با سازهای ملی خود نیز آشنا شوید. موسیقی ایرانی دارای ریشه و تاریخ بسیار کهن و غنی است. ایرانیان از گذشته تا به امروز همواره در نوازندگی تبحر داشتند. سازهای ایرانی زیادی برای یادگرفتن وجود دارد. مزیت این سازها این است که به دلیل ماهیت ایرانی، اساتید برجسته و سطح اول در کشور برای آموزش وجود دارد. لذا شانس تبدیل شدن به یک نوازنده بسیار حرفه‌ای در سازهای ایرانی بالا است. در ادامه به معرفی برترین سازهای ایرانی مناسب برای یادگیری و اجرا خواهیم پرداخت.

14- نی

بشنو از نی چون حکایت می‌کند. این ساز، ساده‌ترین ساز ایرانی است. با ابعاد کوچک و قابلیت حمل آسان گزینه‌ای مناسب برای یادگیری مبتدیان است. صدای نی بسیار گوش‌نواز و دارای سوز خاصی است. این ساز از گیاه نی ساخته می‌شود. داخل آن خالی است و از طریق دمیدن صدا ایجاد می‌کند. برای نواختن نی باید دهانه آن را بین دو دندان قرار داد و به شکل خاصی در آن دمید. کاری شبیه به سوت زدن.

نی از قدیمی ترین سازهای جهان است.

از برجسته‌ترین اساتید تاریخ موسیقی ایرانی در ساز نی می‌توان به استاد حسن کسایی، جمشید اندلیبی، حسن ناهید و… اشاره نمود. صدای این ساز به دلیل ویژگی پیوستگیمکمل خوبی برای سازهای زهی در گروه‌های موسیقی ایرانی است.

15- تار

یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین سازهای ایرانی است. تار از یک کاسه دوتکه تشکیل شده که روی آن با پوست پوشانده می‌شود. این ساز، صدایی رسا و دلنشین دارد. برای نواختن این ساز قطعه‌ای فلزی به نام مضراب استفاده می‌شود. تعداد سیم‌های تار 6 عدد است که به صورت دوتایی جفت شده‌اند. لذا در هنگام نواختن هر سیم در واقع دو سیم هم زمان نواخته می‌شود و علت صدای بلند و رسای تار نیز همین است.

تار سازی مناسب برای انواع گروه‌های موسیقی ایرانی و حتی تلفیق با موسیقی غربی است.

تار ساز ایرانی پرطرفدار و بسیار خوش صدا است.

برای یادگیری این ساز اساتید و آموزشگاه‌های متعدد و برجسته‌ای در سطح کشور وجود دارد. از جمله بزرگترین اساتید تار ایران می‌توان به علی اکبر خان شهنازی، نورعلی برومند، درویش‌خان، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، هوشنگ ظریف و بسیاری نام‌های دیگر اشاره نمود.

16- تنبک

این ساز ضربی ایرانی بسیار محبوب است. تنبک یک بدنه چوبی پوشیده شده با پوست دارد.سازهای ضربی و کوبه‌ای در ترکیب با هر نوع ساز ملودیک دیگری کاربرد دارد. انواع ریتم‌ها و ترکیب‌ها با ضربه انگشتان دست بر روی پوست تنبک ایجاد می‌شود. علاوه بر این در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های به وجود آمده در تنبک‌نوازی شاهد تکنوازی‌های زیبا و ترکیب انواع سازهای کوبه‌ای با یکدیگر نیز هستیم.

یادگیری تنبک نسبتا آسان و برای کودکان نیز مناسب است.

17- تنبور

تنبور از جمله قدیمی‌ترین سازهای ایرانی و پایه خلق سازهای دیگری هم‌چون سه‌تار بوده‌است. این ساز ساز مقامی (موسیقی مقامی مربوط به فرهنگ‌های اقوام مختلف ایران زمین است) امروزه در حال محبوب شدن و قرارگیری در رده سازهای پرطرفدار ایرانی است.

قدمت تنبور به عمق تاریخ ایران است.

موسیقی مقامی در استان‌های مختلف ایران وجود دارد و هریک بیانگر فرهنگ و تاریخ آن مناطق است. تنبور با انگشتان دست نواخته می‌شود. دارای 4 سیم است و کاسه بزرگتری نسبت به سه‌تار دارد. از جمله اساتید به نام ایرانی در ساز تنبور سید خلیل عالی نژاد، علی اکبر مرادی، کیخسرو پور ناظری ونورعلی الهی را می‌توان نام برد.

18- سه تار

سه تار سازی اصیل و دلنشین در موسیقی ایرانی است. یادگیری سه تار با آموزش قراردادن صحیح انگشتان دو دست و ایجاد صدای مناسب از ساز شروع می‌شود. سه تار سازی به مراتب شخصی‌تر از تار است. این ساز برای خلوت شخصی و ایجاد آرامش درونی در نوازنده بسیار مناسب است.

سه تار ساز اصیل و دلنشین ایرانی

سه تار از 4 سیم تشکیل شده است. سیم چهارم سه تار برای زیباتر شدن صدای آن توسط مشتاق علی شاه افزوده شد. این ساز از یک کاسه کوچک و دسته‌ای برای گرفتن پرده‌های ساز که به تولید نت‌های مختلف منجر می‌شود تشکیل شده‌است.

سه تار سازی ریشه‌دار و اصیل است. از مهم‌ترین اساتید سه‌تارنوازی ایران می‌توان به درویش خان، ابوالحسن صبا، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، مسعود شعاری، سپیده مشکی و… اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: درویش‌ خان نوازنده‌ای که بعد از 100 سال شناخته شد

19- کمانچه

کمانچه یکی از سازهای موسیقی ایرانی است. این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای پایینی ساز، پایه‌ای دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می‌گیرد. نوعی از کمانچه معروف به کمانچه لری وجود دارد که پشت باز است و مردمان لر به آن «تال» می‌گویند.

کمانچه از سازهای خوش صدای ایرانی

نواختن کمانچه از دید کلی چیزی شبیه به ویلن است. به این معنی که برای نواختن آن از یک کمان یا آرشه استفاده می‌شود. صدای کمانچه بسیار دلنشین و جذاب است. این ساز برای هم‌نوازی با سازهای زهی مانند تار و سه تار قابلیت بسیار خوبی به نوازنده می‌دهد. از مشهورترین اساتید کمانچه ایرانی می‌توان به حسین اسماعیل زاده، علی اصغر بهاری، کیهان کلهر، اردشیر کامکار و سعید فرج پوری اشاره نمود.

20- دف

دف نوعی ساز کوبه‌ای ایرانی است. این ساز به شکل دایره بزرگ با رویه پوشتی است که از ضربه زدن به آن صدایی دلنشین به وجود می‌آید. پیشرفت در یادگیری موسیقی و کلیه رشته های هنری بتدریج و به آرامی انجام می شود و برای موفقیت و کسب مهارت، تمرین و ممارست لازم است.

ساز ایرانی دف

پیشرفت هنرجویان در نواختن دف بستگی به میزان تمرین و استعداد آن‌ها دارد. معمولا تمرین روزانه و مداوم کارایی بیشتری دارد. از نوازندگان به نام دف در ایران می‌توان بیژن کامکار و مسعود حبیبی را نام برد. هژار زهاوی از نوزندگان بنام بین‌المللی است.

کلام آخر: چه سازی یاد بگیرم

پاسخ این سوال که چه سازی یاد بگیرم کاملا بستگی به شخص دارد. هرکدام از سازها چه ایرانی و چه غربی و یا سازهای دیگر، تاثیر چشم‌گیری بر شخصیت و عواطف شما دارد. در این مطلب به اختصار حالات هریک از سازها را برای شما معرفی نمودیم. به شخصیت خود و امکانات خود اعم از محل تمرین و امکان مراجعه به استاد توجه کنید. با در نظر گرفتن همه این شرایط ساز مورد نظر خود را انتخاب کرده و یادگیری موسیقی را آغاز نمایید. سوالات خود را در بخش نظرات از ما بپرسید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Sara گفت:

    نواختن تنبک به اسم و شکلش آسان خطاب میشه و نواختنش بسیار سخت و پیچیده است

    1. نیما گفت:

      دقیقا

  2. esi گفت:

    چرا سنتور رو معرفی نکردین ):

    1. سلام دوست عزیز. حتما در به روزرسانی این مطلب سنتور اضافه خواهد شد.

  3. ... گفت:

    گیتار باس برای فرد مبتدی گزینه مناسبیه یا اول با کلاسیک شروع کنه؟

    1. هردو برای شروغ موسیقی مفید هستند.

  4. حامد گفت:

    با سلام. درویش خان سیم ششم تار رو اضافه کرده. سیم چهارم سه تار رو مشتاق علی شاه اضافه کرده است. لطفاً دقت فرمایید.

    1. بله درسته. اصلاح شد. ممنون از تذکر شما

      1. Haniyeh گفت:

        سلام من ۱۴ ساله هستم و میخواستم موسیقی را شروع کنم شما اما به دلیل کرونا میخواستم از اینترنت یاد بگیرم شما چه سازی را پیشنهاد می‌کنید که من میتونم بدون استاد آموزش ببینم؟

        1. جلیل احمد غفورزی گفت:

          گیتار

  5. محمد گفت:

    من امسال کنکور دادم ولی به دلیل علاقم به موسیقی دوست دارم یه ساز رو در کنار درسم یاد بگیرم.به ساز پیانو یامشابهش کیبورد علاقه دارم ولی قیمتاش وحشتناکه میشه یه ساز معرفی کنید که هم نسبتا ارزون و هم برای افراد مبتدی مناسب باشه.

    1. محمد گفت:

      سلام به نظر من بهترین ساز با ویژگی هایی که شما ذکر کردید گیتاره. چون هم کارای زیادی ازش بر میاد و هم قابل حمل و نسبتا ارزونه برای افراد مبتدی هم خیلی خوبه

      1. پرهام گفت:

        گیتار بر خلاف ظاهرش سختی هایی داره مخصوصا در پایه ی آکورد ها و به راحتی هم قابل حمل نیست هم سنگینه خم فضای زیادی اشغال میکنه

  6. Tara گفت:

    باسلام به نظر شما برای یک نوجوان ک بخواد موسیقیو یا گیتار شروع خوبه؟ چون گیتار خیلی مد شده و الان نصف مردم گیتار دستشونه.. یا به سراغ یه ساز دیگه بره؟

    1. ساز مناسب یادگیری را باید بر اساس علاقه خودتون انتخاب کنید. این‌که دیگران به دنبال یادگیری چه سازی هستند اهمیتی ندارد.

    2. مریم گفت:

      با سلام و احترام. می خواستم بپرسم آیا خصوصیات فیزیکی و بدنی در انتخاب ساز تاثیری دارد؟ ما خانوادگی دارای انگشتهای بلند و کشیده هستیم. اما به دلایلی هیچکدام به سمت موسیقی نرفتیم.به نظر جنابعالی جدای از علاقه و استعداد ، برای چنان فیزیکی چه سازی مناسب است؟ سپاسگزارم

      1. انگشتان بلند به طور کلی یک مزیت در نوازندگی محسوب میشود اما به این معنی نیست که الزاما نوازنده بهتری شوید یا افرادی با انگشتان کوتاه نوازندگان ضعیفی بشوند.
        90% نوازندگی به تمرین و تکرار بستگی دارد و سایر عوامل تاثیر کمی دارد.

  7. aryan گفت:

    سنتور بهتر است یا کمانچه؟؟؟.

  8. هومهر گفت:

    سلام.
    ساز نی باعث آسیب به دندان میشه؟

    1. حسن گفت:

      نه اصل آسیب نمیزند.مگر آنگه سر نی از برنجی باشد اونم راه هایی دارد که که به لای دندان نمیچسبی و با نوک دندان میگیری .اگه بری کلاس استاد راه کار های خوبی نشان میدهد

  9. فرزین گفت:

    ممنون از توضیحات

  10. لعیا گفت:

    سلام ممنون ازراهنماییهاتون فکرکنم باسه تارشروع کنم?

  11. بنیامین گفت:

    سلام من گیتار میزنم میخوام کنار گیتار یه ساز دیگه یاد بگیرم پیشنهاد شما چه سازیه؟

  12. kx#?tamid531 گفت:

    سلام خدمت همه
    من الان 4 یاله که پیانو می زنم و واقعا عاشقشم
    از نظرم به حرف کسی اهمیت ندید ببینید که موقع نواختن با چه سازی به قولا حال می کنید.
    اگه واقعا عاشق یه ساز باشید موفقیت تو اون ساز خود به خود میاد پس نگران نباشید و ساز مورد علاقتون رو تمرین کنید

  13. سلام من 24سالمه و میخاهم یک ساز یادبگیرم و ب سازی ب طور مشخص علاقه خاصی ندارم پیشنهادشما چیه

    1. شما باید چندین آلبوم موسیقی تک نوازی از انواع ساز های مختلف گوش کنید تا علاقه خودتون رو پیدا کنید. موفق باشید

  14. احسان گفت:

    سلام من 19 سال دارم مو میخوام تازه وارد موسیقی بشم، آیا از نظر شما اگه از همین الان شروع کنم می تونم به عنوان شغل انتخاب کنم چون من خیلی دوست دارم آهنگساز و موزیسین بشم، اگه جوابتون مثبت بود میشه بگید از بین ویولن و گیتار و کیبورد و سنتور کدوم رو انتخاب کنم، من همه رو دوست دارم و بلاخره یاد میگیرم فقط الویت با کدوم هست ممنون از شما

    1. با سلام. بین سازهایی که نام بردید ویولون و سنتور دشوارتر از گیتار و کیبورد هستند. از طرفی سنتور در رده موسیقی ایرانی و مابقی در رده موسیقی کلاسیک غربی هستند. باید ابتدا تعیین کنید که میخواهید موسیقی ایرانی یاد بگیرید یا موسیقی کلاسیک. سپس بر اساس علاقه یک ساز را انتخاب کنید
      در خصوص آهنگسازی و کسب درامد از موسیقی باید گفت که هنر همیشه دو زاویه متفاوت از خود دارد. بخشی یادگیری هنر برای هنر است و بخشی یادگیری هنر برای کسب درامد.
      اما به طور کلی یادگیری در سنین جوانی بسیار مناسب است و میتوانید در سالهای آینده از طریق آموزش، برگزاری کنسرت و همچنین آهنگسازی به درامد برسید.
      در حال حاضر بازار کار موسیقی غربی در ایران مناسب تر است اما رویکرد هنرجویان به موسیقی ایرانی و تلفیقی در حال افزایش است.

  15. مبین گفت:

    برا کودک 10 ساله چه سازی خوبه

    1. از سن 10 سالگی کودک امکان یادگری هر نوع سازی را دارد. به علایق او توجه نمایید

    2. فهیمه جوادیان گفت:

      سلام. ببریدش آموزشگاه موسیقی، اجازه بدین همه کلاسا رو تماشا کنه و به همه سازها دست بزنه و صدا تولید کنه. خودش باید تشخیص بده که با نواختن کدومش، حس بهتری میگیره. و البته به فضای خونه شما هم بستگی داره که همسایه هاتون چقدر به صدای ساز، حساس باشن.
      من توی دوران دانشجویی، یه دختری رو میدیدم که توی سالن مطالعه، کیبیورد تمرین میکرد. هدفون داشت و ما اصلا صدای موسیقی رو که ایشون تمرین میکرد، نمیشنیدیم.
      اما یه دوستی هم داشتم که سنتور میزد و صداش برای ما آزاردهنده بود.
      باید به این هم توجه کنید

  16. امیر علی گفت:

    میشه یه ساز مناسب رپ بگید

    1. به طور کلی برای ساخت رپ از تکنیکهای بیت سازی استفاده میشود که با نرم افزارهای این کار انجام میشود. اما بسیاری از سازهای کلاسیک نظیر گیتار، پیانو و .. در ساخت ملودی کارایی دارند

  17. Fatemfaeh گفت:

    سلام من به سازای سنتی خیلی علاقه دارم و متاسفاته تا الان اقدامی به یادگیری اونها به دلیل حجم زیاد درس،نکردم.تنها وقت آزادمم که میتونم به این کار اختصاص بدم ۳ ماه تابستونه.به تظر شما کدوم یک از سازهای سنتی رو میتونم توی ۳ ماه یاد بگیرم و البته اینم بگم که علاقه ی زیادی دارم.ممنون میشم راهنمایی کنید ??

    1. دوست عزیز یادگیری موسیقی تنها با استمرار و تلاش مداوم امکان‌پذیر است. چنانچه علاقه به موسیقی را در خود احساس می‌کنید باید به صورت دائمی در تمام روزهای سال به تمرین و تکرار و یادگیری ادامه دهید.

  18. رضا سعادتمند گفت:

    سلام من ۵۵ سالمه و بین نی و دف و تنبور و پیانو مانده‌ام…
    چه بکنم؟ و کدام ساز را شروع کنم؟

    1. پیشنهاد شخصی بنده ساز تنبور است

  19. لینا گفت:

    از نظر شما کمانچه ساز خوبی است پدرم من را میخواهد به کلاس کمانچه ببرد ایا کمانجه چیز خوبی ست یا نه من تو گوگل که سرچ کردم هیچ چیزی خوبی از کمانچه نگفته بود الان من گیر کردم که کمانچه خوب است یا نه

    1. azita گفت:

      سلام دوست عزیز.کمانچه صدای بسیار دلنشینی داره و عالیه.اینو بنا به علاقه ی شخصی نمیگم.چون من به حدی به موسیقی علاقه دارم که تموم سازها رو دوس دارم ولی بنظرم تو سازهای ایرانی یکی از بهترینهاست.ولی سعی کن قبل از ثبت نام در کلاسش، یه مدت فقط موسیقی بی کلام کمانچه رو گوش کنی و ببینی صداش واست دلنشینه و با صداش ارتباط برقرار میکنی یا ن.چون شاید یاد بگیری ولی اگه علاقه نباشه ادامه نمیدی.

  20. امیر گفت:

    موندم برم تار یا گیتار لطفا راهنماییم کنید

  21. معصومه گفت:

    از نظر شما من کودوم رشته برم ۱۰ سالمه از گیتار بدم میاد

  22. شهیار گفت:

    سلام. من خیلی به موسیقی علاقه‌مندم و می‌خوام نوازندگی‌ رو شروع کنم اما بین گیتار، ویولن و پیانو موندم. چیکار کنم؟

  23. مجید گفت:

    سلام من ۴۲ سال دارم به نظرتون چون ساکسیفون رو دوس دارم میتونم الان توی این سن شروع کنم

    1. زهرا گفت:

      بله صد در صد
      کسی رو میشناسم در سن ۶٠ سالگی گیتار رو فراگرفته.
      شما هم میتونین

  24. فرزانه گفت:

    من با یک ساز قدیمی به نام رباب اشنا شدم که از صداش بسیار لذت بردم ، دوست دارم یاد بگیرمش اما نمیدونم باید از کجا تهیه کنمش و به چه اموزشگاهی برم؟!

  25. علی گفت:

    سلام. ۱۹ ساله هستم و میخام شروع کنم ب نواختن ساز اما بین گیتار و ویولون موندم نمیدونم کدومو انتخاب کنم. از لحاظ سختی ویولون چفد سخت تر هست؟

    1. جیگیلی گفت:

      از نظر مود و صدا گیتار بهتره

  26. محمد گفت:

    سلام من کلا تمام کامنتهارو خواندم من۳۸ سالمه با موزیک زمدگی میکنم وخیلی علاقه دارم الان دیر نیست برم تخصصی نوت و آکوردو بقیه چیزارو یاد بگیرم موزیک و خیلی خوب میشناسم یا برم پیش استاد صدا یا با یه ساز مثل گیتار کلاس برم یعنی همه دو ستام میگن تو چرا نمیری خواننده بشی

  27. محمد گفت:

    ممنون پیشم کمکم کنید

  28. جیگیلی گفت:

    سلام من ۱۳ ساله هستم و میخوام به کلاس موسیقی برم و میشه یه ساز موسیقی با قیمت مناسب معرفی کنید.خودم از مطالب که گزاشتید از ویلون خوشم اومد

  29. سینی گفت:

    پیانو دوست دارم و مي نوازم. البته پیانو دیجیتال. بعد از چند سال که پیشرفت کردی و قطعات و اتودها پیچیده شد ناچاری پیانو آکوستیک بگیری یا حداقل همون دیجیتال رو ارتقا بدی. با قیمت سرسام آور پیانو کار سخت میشه در آینده. بقیه سازها گرون ترین مدلش هم به قیمت یک پیانو سطح متوسط به پایین نمیرسه. حالا این رو بذار در کنار سنگینی و مشکلات حمل و نقل و سرویس کردن ساز و… در شروع کار حساب میکردم حداقل پیانو دیجیتال قیمتش مناسبه که اون زمان بود ولی الان همون هم گرونه.

  30. محیا گفت:

    سلام ببخشید من 13سالمه و علاقه به موسیقی دارم و میخام از طریق موسیقی درامد زایی کنم ممنون میشم بهم بگید کلاس ویالون برم یا گیتار الکتریکی
    و اینکه چه سازی درامد زایی بیشتری داره گیتار الکتریکی یا ویالون؟

  31. مسعود گفت:

    من که عاشق سازقانون هستم…ازسن 16سالگی ارگ کارکردم.مدتی هم پیانو کارکردم.الان هم نه دیگه ارگ کارمیکنم نه پیانو..وبعداز36سال سن میخام سازقانون راشروع کنم..به نظرمن بایدسازی کارکنی که اول علاقه داشته باشی..دوم نوازنده اون ساز خیلی کم باشد

  32. هماامینی گفت:

    سلام عزیزی که ساز رباب رو دوست داشتی پدر بنده سازنده و‌نوازنده رباب هستن اگه سوالی داشتی من درخدمتم عزیزم 09155199289

  33. گندم گفت:

    هنگ درام هم ساز خویبه

  34. یاسمن گفت:

    سلام من ۶ ساله که پیانو میزنم و واقعا بهش علاقه دارم اما میخواستم یک ساز جدید رو شروع کنم. به دلیل این که پیانو معمولا به صورت تکنوازی اجرا میشه اما من خیلی به اجراهای گروهی علاقه دارم و پیانو به آسانی قابل حمل نیست .میخواستم پیشنهاد شما دوستان رو برای انتخاب ساز دوم بدونم.

  35. عزت اله سرداریانپور گفت:

    درود به مدیر ابن سایت و بازدید کنندگان هنرمندش نوروز ۱۴۰۲ بر شما خجسته باد ؛من ۶۵سالمه بازنشسته هستم از گذشته های دور به انواع موزیکهای ایرانی و پاپ گوش داده ام و اکنون که بیکارم به موسیقی سنتی گوش میدهم چیه سازهای زهی علاقمند شده ام به نظر شما کدام ساز را انتخاب کنم لطفا اگه میشه تلفنی مراراهنمایی کنیدسپاسگزارم09163410538

  36. علیرضا گفت:

    ممنون 💚
    سنتور اضافه نشد🥲

  37. یه علاقه مند به موسیقی و همچنین آرمی گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    من بین چند تا ساز موندم که کدوم رو انتخاب کنم
    اول علاقه شخصی ام ویالون بود ولی بعد از شنیدن صدای کمانچه به این ساز هم علاقه مند شدم
    و همچنین از سه تار و عود هم خوشم اومده
    به نظرتون کدوم یکی از این ساز ها صدای بهتر و جذاب تری داره؟
    به نظرتون کمانچه صدای بهتری داره یا ویالون ؟

  38. Reza گفت:

    دوتار مازندران هم باید باشه

  39. ناشناس8 گفت:

    سلام میخواستم چیزی بپرسم اگه میشه زودتر جوابم رو بدید🙏
    من بین دو ساز مردد موندم اونم ویولون و پیانو هستش به هردوشون علاقه دارم نمیدونم کدومو انتخاب کنم لطفا راهنماییم کنید

  40. حمید رنجبر گفت:

    سلام
    بهترین سازها برای نواختن قطعات پاپ ایرانی رو بفرمایید.
    ممنون از مطالب مفیدتون.

  41. میلاد گفت:

    سلام و عرض ادب، این مقاله ایرادات بسیاری دارد، گویا نویسنده تمام سازهایی که علاقه داشته رو برای شروع نوشته، تناقض زیاد داره…به عنوان مثال ساز کلارینت به گفته بسیاری از بزرگان موسیقی سازی بسیار سخت محسوب میشه ولی اینجا نوشته برای مبتدیان مناسبه!!!!@

  42. مهدی گفت:

    سلام. میشه یه کمی هم از ساز باغلاما بگید؟نسبت به ساز های دیگه سخته یادگرفتنش یا نه؟من خیلی دوست دارم این ساز رو

مشاهده بیشتر