1

معرفی کتاب اخبار را دنبال نکنید

کتاب-اخبار-را-دنبال-نکنید-رولف-دبلی

معرفی کتاب اخبار را دنبال نکنید

در بخش معرفی کتاب، سعی می‌کنیم با هدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به معرفی ارزشمند‌ترین و شاخص‌ترین آثار ادبیات جهان در حوزه‌های مختلف بپردازیم. کتابی که در ادامۀ مطلب به معرفی آن خواهیم پرداخت کتاب اخبار را دنبال نکنید اثر کاربردی و محبوب “رولف دوبلی” می‌باشد که توسط مترجم جوان ایرانی “امید کریم پور” ترجمه شده است.

معرفی کوتاه رولف دوبلی

رولف دوبلی، زادۀ سال ۱۹۶۶میلادی، نویسنده و کارآفرین مشهور سوئیسی است. دوبلی فارغ‌التحصیل رشته “ام بی ای” و دکتری “فلسفهٔ اقتصاد” از دانشگاه سنت گالن کشور سوئیس است.

 دوبلی کتاب‌های بسیاری را به زبان آلمانی تالیف کرده است. کتاب‌هایی که بیشتر با محوریت معنای زندگانی، سرنوشت و تقدیر، راهکارهایی برای زیستن بهتر و کارا‌تر و …نگاشته شده‌اند.

“رولف دوبلی” اما پس از تالیف “کتاب هنر شفاف اندیشیدن” به شهرت و آوازۀ چشمگیری دست یافت. او در ایران نیز پس از ترجمۀ کتاب‌های خود توسط “عادل فردوسی پور” مجری محبوب و گزارشگر با‌سابقه و کار‌بلد ایرانی به نامی آشنا در میان هواداران کتاب و کتاب‌خوانی مبدل گشته است. 

معرفی کتاب اخبار را دنبال نکنید

کافی است پیرامون جریان حاکم بر زندگیِ این روزهایمان اندکی تامل   کنیم تا متوجه یک عامل مشترک و ثابت در زندگی همه افراد شویم. امروزه هر یک از ما به فراخور علایق، دغدغه‌ها و سلایق‌مان پیگیر “اخبار”هستیم و به طرق مختلف آن‌ها را دنبال می‌کنیم؛ گویی “اخبار” به یک عامل جدایی‌ناپذیر از زندگانی ما تبدیل شده‌است و اگر نتوانیم جدیدترین و داغ‌ترین خبرهای موجود را دریافت کنیم حس ناخوشایندی تمام وجودمان را در بر می‌گیرد. پس برای ارضای این احساس نیاز گاهاً شدید و غیرقابل‌کنترل، در جست‌و‌جوی اخبار، شبکه‌های رادیویی و تلویریونی را بالا و پایین می‌کنیم، به گشت‌و‌گذار در صفحات و کانال‌های بی‌شمار فضای مجازی می‌پردازیم و در کل از هیچ تلاشی برای دست‌یابی به داغ‌ترین و جدید‌ترین اخبار دریغ نمی‌کنیم!

اما آیا اصلاً به این موضوع اندیشیده‌ایم که پس از رویارویی با این حجمِ انبوه از اخبار و اطلاعات چه بر سر سلامت روانی ما می‌آید؟

ما خبرها را پیگیری می‌کنیم لیکن آثار شگرف و قابل توجه این اطلاعات غالباً ناقص و نادرست را بر روی زندگی و آسایش روحیِ خود در نظر نمی‌گیریم. آثاری که اگر نسبت به آن ها بی‌توجه باشیم، در گذر زمان می‌تواند به مشکلات و اختلالات بسیاری در زندگیِ ما بینجامد.

نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که این روزها خیلِ گسترده‌ای از ما به دنبال کردن اخبار به معنای واقعیِ کلمه “معتاد” شده‌ایم. اعتیادی که چه بسا رهایی از آن کار راحتی نباشد. پیشنهاد ما برای این مسئله‌ی مهم مطالعۀ کتاب “اخبار را دنبال نکنید” است.

رولف دوبلی” با استناد بر تحقیقات گسترده‌ای که پیرامون اخبار و تاثیر آن صورت گرفته و با استفاده از استدلال‌های منطقی خود دلایل بسیاری را برای دنبال‌نکردن اخبار ارائه می‌دهد. وی در کنار این دلایل راهکارهایی کاربردی و سودمند ارائه می‌دهد که باعث مشود راحت‌تر و با خیالی آسوده این عادت را کنار گذاشته و  در پی آن بر کیفیت زندگی خود بیفزاییم.

“دوبلی” اعتقاد دارد که با مرور زمان اخبار از یک نوع سرگرمی بی‌خطر به یک سلاح کشتار جمعی مبدل شده است که مستقیماً بر سلامت روان آدمیان تاثیرگذار است و او سعی دارد که در این کتاب ما را در برابر آثار مخرب این خطر بزرگ ایمن سازد.

مطلب پیشنهادی: معرفی کتاب ” زندگی در پیش رو ”

در مجموع می‌توان گفت کتاب “اخبار را دنبال نکنید” به اخبار و نقش اثر گذار و غیرقابل کتمان آن بر زندگی افراد پرداخته و شامل دلایلی برای دنبال نکردن اخبار، مقایسه‌ها و پژوهش‌هایی با محوریت تأثیر دنبال‌کردن اخبار و نکاتی راهبردی و کار‌گشا در مورد چگونگی از‌بین‌بردن این عادت سمی است؛ بیانه‌ای برای یک زندگی شادتر، آرام‌تر و خردمندانه‌تر.

این کتاب، از آنجایی که کم‌حجم و بسیار خوش‌خوان است پیشنهادی مناسب و مفید برای تمام افرادی است که در پی زندگی آرام‌تر و با کیفیت‌تری هستند.

کتابِ خواندنی “رولف دوبلی” ما را به این نقل قول عالی از نویسنده و نمایش‌نامه نویس بزرگ “ماکس فریش” دربارۀ رسانه‌ها سوق می‌دهد:

به آرامی متوجه می‌شوید، هیچ چیز جدیدی وجود ندارد.

پیش از پرداختن به بخش‌هایی از متن این کتاب جذاب “رولف دوبلی” خوب است برخی عبارتی را که نویسنده برای توصیف اخبار، این سلاح ویرانگر به کار برده است، نظاره‌گر باشیم:

اخبار برای ذهن مانند شکر برای بدن است.

اخبار اشتباهات ما را تایید می کند.

اخبار راهِ تفکر را می بندد.

اخبار خلاقیت را می کشد و ما را منفعل می کند.

اخبار باعث شهرت جعلی و مطرح شدنِ چرندیات می‌شود.

اخبار به ما توهم هم دلی می‌دهد.

اخبار آرامش ذهن ما را از بین می‌برد.

تکه هایی از متنِ کتاب اخبار را دنبال نکنید

“شکی نیست که تفاله‌هایی که به عنوان خبر هر روز قاشق به قاشق به خورد ما داده می‌شوند نه تنها کاملاً بی‌ارزش هستند بلکه به طور جدی به ما آسیب می‌رسانند.”

“به عمق بروید، نه به عرض. خود را وقف محتوایی کاملاً مرتبط به دایرۀ شایستگی تان کنید.”

“کدام نشریات ایده آل هستند؟ آن هایی که کم تر از همه احساسات شما را بر می انگیزانند و کم ترین اتکا را به تبلیغات دارند.”

“رابطۀ بین اهمیت و توجه رسانه‌ها معکوس به نظر می‌رسد؛ هر چه میزان جذابیت در اخبار بیش‌تر باشد، اهمیت این رویداد احتمالاً کم‌تر است.”

“اطلاعات این روزها دیگر منبعِ کم یابی نیست. از طرف دیگر توجه و تمرکز بسیار نادر و کم یاب است.”

“فردی که هرگز به یک روزنامه نگاه هم نمی کند، مطلع تر از کسی است که آن ها را می خواند.”

“با از راه رسیدنِ اخبار، ناگهان خودمان را در محاصرۀ اشباح عجیب و غریبی یافتیم که برای اجدادمان ناشناخته بوده اند؛”سلبریتی ها”. افرادی مشهور که به دلایلی که کاملاً برای جامعه و زندگی خود ما بی ربط هستند به شهرت رسیده اند.”

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. Mo_kiyani گفت:

    سلام من از تلگرام با سایت شما آشنا شدم.
    همهٔ مطالب خیلی خوبن.
    لطفا کتاب های بیشتری رو در زمینه فضای مجازی و رسانه ها معرفی کنید.

مشاهده بیشتر