0

چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟

چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟

شاید این سوال شما هم باشد. این که ” چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟” برای تبدیل شدن به یک خواننده آواز سنتی، هر هنرجوی آوازی باید نکاتی را مد نظر قرار دهد. در این مقاله قصد این را دارم که به اختصار برخی از این نکات را به خدمت عزیزان برسانم . امید آنکه نکاتی که در این مقاله به آن اشاره شده، بتواند برای علاقه مندان به خوانندگی آواز سنتی، مفید واقع شود. شنونده‌ی نظرات و پیشنهادات شما و پاسخگوی سوالات شما هستم.

سوال اصلی “چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟”

یکی از رموز هنرجویان موفق این است که در ابتدای مسیر، با آگاهی و شناخت از حیطه‌ی هنری مورد علاقه‌ی خود، مسیر روشنی را برای آینده ترسیم می‌کنند. البته که تلاش و پشتکار، در هر کاری از دیگر رموز موفقیت است. در این مقاله می‌خواهیم این دید و مسیر روشن را برای علاقه‌مندان به خوانندگی آواز سنتی روشن کنیم یا به زبان ساده‌تر به این سوال که چگونه خواننده آواز سنتی شویم ، پاسخ دهیم. اگر می‌هواهید در این راه قدم بگذارید و به یکی از خوانندگان موسیقی سنتی تبدیل شوید، پنج نکته‌ای که در ادامه‌ی این مقاله آمده را به دقت مطالعه کنید.

چگونه خواننده آواز سنتی شویم 2

جستجو و پیدا کردن یک استاد ورزیده و کار بلد

در اولین مرحله برای پاسخ به این سوال که “چگونه خواننده آواز سنتی شویم؟ “، باید گفت جستجو و پیدا کردن یک استاد ورزیده و کار بلد مهم‌ترین اصل است. به نظرم مهم‌ترین نکته برای خواننده آواز سنتی شدن پیدا کردن یک استاد آواز ورزیده ، مطلع ،باسواد بالای آوازی ، ردیف دان و با تجربه است . هنرجوی آواز هر چه قدر زمان و انرژی بابت پیدا کردن استاد آواز بگذارد در حقیقت ، نه تنها چیزی را از دست نداده بلکه بسیار در ، روند پیشرفت آوازی خود به جلو رفته و این مسئله مهم در آینده هنری او نقش اساسی دارد . نکته مهم دیگر این است که رفتار و منش و در کل فضایل اخلاقی استاد هم برای هنرجو باید دارای اهمیت بسیاری باشد .

انتخاب و گزینش کردن روشهای تدریس آواز توسط هنرجوی آواز

اگر هنرجو ی آواز در انتخاب استاد آواز دقت و تحقیق بسیار کرده باشد می تواند از نسل قدیم یا جدید اساتید آواز ، روشی که بیشترین تناسب با روحیات و علاقه خود دارد را انتخاب کند و این دومین نکته‌ای است که در پاسخ به این سوال که “چگونه خواننده آواز سنتی شویم ؟” باید به آن توجه داشت. با یک نگاه کلی و اجمالی اساتید آواز نسل قدیم معمولا ردیف های آوازی که سینه به سینه فرا گرفته اند به هنرجوی خود آموزش می‌دهند . اما اگر استاد آواز از نسل جدید و امروزی باشد ، معمولا توسط ابزارهای کمک آموزشی مثل : دیاپازون یا برای کمک به آموزش گوشه‍‌های آوازی ساز سه تار و تار ، و یا برای آموزش گوشه‌های ضربی، ساز تنبک استفاده می‌کنند .

البته سلفژ( ترتیب سرایش نت‌ها ) تاریخچه مختصری از آواز و گوشه‌های آوازی باید قبل از طی کردن این مراحل به هنر جو تعلیم داده شود مخصوصا سلفژ که بسیار در ، امر آموزش صحیح و اصولی آواز موثر است . و ضمنا در خلال آموزش گوشه‌های آوازی ، استاد باید تصانیفی که مربوط به گوشه‌های ضربی هستند یا رنگ‌های که در آواز سنتی موجود است را به فرا خور مرتبط شدن به گوشه‌های تدریس شده به هنرجو تدریس کند که هنرجو با نحوه اجرای تصنیف‌ها و رنگ‌ها آشنا شود. و ذکر این مطلب که رعایت کردن درست تلفظ کردن آواهای صوتی ، تمرین کردن گام‌های موسیقی (ازگام‌های بالا به پایین و پایین به بالا )،گرم و سرد کردن صدا در هنگام تمرین آواز ، باعث پیشرفت و ترقی هنرجو در امر یادگیری آواز می‌شود .

نکته دیگر این که طبق روال جا افتاده در کلاس‌های آموزش آواز سنتی اساتید بیشتر از ردیف‌های آوازی شادروان محمود کریمی ، عبدالله دوامی و حسین طاهرزاده استفاده می‌کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که هنرجو با گوش کردن به آواز های اساتید بزرگ آواز چون : قمر الملوک وزیری ، دلکش ، مرضیه ، ملوک ضرابی ، حسین طاهرزاده ، محمودی خوانساری ، تاج اصفهانی ، قوامی ، ایرج ، گلپا ، ادیب خوانساری ، صدیف ، شجریان، ناظری ، ایرج بسطامی، افتخاری ، جهاندار ، و بقیه اساتید آواز دانش و اطلاعات آوازی خود را بالا برده و هم زمان با شیوه‌های مختلف آواز خواندن هم آشنا می‌شود و کلاس درسی با صدها نکته ارزشمند و گرانبها برای هنرجوی آواز مهیا می‌شود.پ

طرز ایستادن و تنفس صحیح را بیاموزید

اگر می‌خواهید بدانید چکونه می‌توانید یک خواننده آواز سنتی شوید، باید طرز ایستادن و تنفس صحیح را بیاموزید. یکی از پاهای خود را کمی جلوتر نگه دارید و راست بایستید . سینه را به جلو و پهنای شانه‌ها را به عقب بکشید . این طرز ایستادن به شما کمک می‌کند که راحت‌تر نفس بکشید و حجم شُش‌ها را برای ادای بهتر نتها و کلمات افزایش دهید . تنفس عمیق و صحیح بسیار در هنر خوانندگی تاثیر گذار است مخصوصا در اجراهای زنده بسیار حائز اهمیت است .

وسعت ، رنج و رنگ ، کیفیت صدایتان را ارتقاء ببخشید

با تمرین‌های بسیار آوازی اولا وسعت صدای خود را بیابید و آن را گسترش دهید و دوما رنج صدایتان بسیار مسئله مهمی است . زیرا اگر تمرینی در رنج صدای شما نباشد فشار زیادی را به صدا و حنجره خود وارد می‌کنید و برای ارتقاء رنج صدایتان باید روی تولید صداهای ترکیبی یعنی صداهای از ترکیب رنج‌های پایین ( صداهای تولیدی قفسه سینه ) و رنج‌های بالا ( صداهای تولیدی از سر ) تمرین کنید البته رنگ و کیفیت صدایتان بسیار مهم‌تر از وسعت و رنج صدایتان است . زیرا مخاطبین صدای شما بیشتر علاقمند و عاشق به رنگ و کیفیت ( کاراکتر صدای شما ) هستند نه وسعت یا رنج صدایتان . و برای پیشرفت در آواز حداقل هنرجو باید دارای 2 دانگ صدا باشد.

تغذیه و حفظ سلامتی در آواز خوانی

مصرف مداوم آب در طول روز ، استفاده کردن از نعناع ، آب آناناس ، آب نبات ، غرغره کردن آب نمک مخلوط با مقداری جوش شیرین و پرهیز کردن از استفاده از مواد لبنی ، انواع سیگارها ، قلیان و مواد مخدر ، مشروبات الکی ، مواد غذایی بسیار گرم یا سرد ، انواع ترشیجات و شیرینی‌جات ضامن سلامتی و با کیفیت ماندن حنجره ، ریه‌ها و کل اعضای تولید صدای هنرجو می‌باشد .

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردم به این سوال پاسخ دهم که ” چگونه خواننده آواز سنتی شویم؟ ” و به ساده‌ترین شکل نکات مهمی را که باید یک هنرجو در اولین مرحله بداند، را به شما گوشزد کنم. البته لازم به ذکر است که آگاهی از این نکات، تنها آغاز راه خواننده آواز سنتی است. آخرین نکته این که هنرجوی آواز سنتی برای پیشرفت در آواز باید پشتکار ،تمرین ، تمرین و تمرین را همواره سرلوحه کار خود قرار دهد . 

چگونه خواننده آواز سنتی شویم 3

مقالات بیشتر بخون …

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر