0

چرا فلسفه بخوانیم؟ چگونه فلسفه را شروع کنیم؟

چرا فلسفه بخوانیم

برای کسی که خواندن متون فلسفی را شروع نکرده، کلمه «فلسفه» می‌تواند ترسناک، دشوار یا مربوط به افراد خاصی به نظر برسد. هم‌چنین سوالاتی در ابتدای راه به وجود می‌آید. چرا فلسفه بخوانیم؟ چگونه فلسفه را شروع کنیم؟ فلسفه را چگونه بخوانیم؟ این‌ها مهم‌ترین سوالاتی است که پیش از ورود به جهان فلسفی باید پاسخ داده شود. با ما همراه باشید تا جواب پرسش‌های خود را بیابید.

چگونه-فلسفه-بخوانیم

من یک سوال ساده دارم!! فلسفه چیست؟!

فلسفه یک نوع تفکر انتقادی همراه با مطالعه با تامل، نوشتن روشن دیدگاه‌ها و تجزیه و تحلیل منطقی را آموزش می‌دهد. از این ابزارها برای درک و توصیف جهان و جایگاه ما در آن استفاده می‌کنیم. اما این مسایل چه اهمیتی دارد؟ فلسفه را چگونه بخوانیم؟

حوزه های مختلف فلسفه با سوالاتی که در آن پرسیده می‌شود متمایز می‌شوند. برخی از این سوالات به این شرح است:

  • آیا حواس ما (بینایی، شنوایی و…) واقعیت را  به شکل دقیق توصیف می‌کند؟
  • چه عواملی باعث خطا در حواس ما می‌شود؟
  • چگونه باید زندگی کنیم؟
  • هنرهای زیبا چیست؟ چرا به زیبایی تمایل داریم؟

این‌ها سوالات فلسفی است و فلسفه راه‌هایی را یاد می‌دهد كه ما می‌توانیم به آن‌ها پاسخ دهیم.

فلسفه قصد دارد با استفاده از ابزار منطق و عقل به سوالات مربوط به وجود ما پاسخ دهد. این مسئله به سوالاتی مربوط می‌شود که از چگونگی زندگی تا معرفت شناسی، از ماهیت بنیادی جهان تا جستجوی دانش و حقیقت را شامل شود.

فلاسفه ​​چگونگی شکل‌گیری جهان، سیاست، هنر و ریشه اختیار و آزادی را مورد بحث قرار داده‌اند. آنها در مورد زبان، حقوق حیوانات، زیبایی شناسی، قانون و عدالت و بسیاری موضوعات دیگر نوشته‌اند. این احتمال وجود دارد که اگر سوالی دارید ، برخی از فلاسفه قبلاً به دنبال پاسخ به آن بوده‌اند.

اکثر مردم فلسفه خواندن را موضوعی بیش از حد جدی یا پیچیده می‌دانند که واقعاً می‌تواند زندگی را دگرگون کند. این موضوع دور از حقیقت نیست زیرا حتی ابتدایی‌ترین درک فلسفی می‌تواند نحوه برخورد شما با زندگی را تغییر دهد.

افرادی که فلسفه می‌آموزند مزایای زیادی می‌برند. ابزاری که فلسفه آموزش می‌دهد در همه نوع یادگیری و هم‌چنین اشتغال و روابط اجتماعی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. علی رغم ماهیت به ظاهر انتزاعی (مربوط به مسایل ذهنی) سوالاتی که فیلسوفان می‌پرسند، ابزارهایی که فلسفه می‌آموزد بسیار مورد توجه مشاغل و کسب‌و‌کارها نیز است.

خواندن فلسفه به ما چه چیزی می‌آموزد؟

با خواندن فلسفه یاد می‌گیریم که چگونه واضح بنویسیم و یک دید انتقادی مطلوب و سازنده داشته باشیم.

یاد می‌گیریم كه استدلال نادرست را بفهمیم و چگونه در نوشتن و كار خود از آن دوری کنیم.

می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه سوالات را به خوبی بپرسیم.

اگر بخواهید خود و دنیایی که در آن زندگی می‌کنید را درک کنید، فلسفه مهم است.

اگر هیچ کدام از مزایای خواندن فلسفه رپاسخ سوال چرا فلسفه بخوانیم را ندارد، حداقل فلسفه از شما انسانی منطقی‌تر می‌سازد که دائماً در حال تکامل است و می‌تواند با سهولت بیشتری با تغییرات، اختلاف نظر و مخالفت سازگار شود.

فلسفه را چگونه بخوانیم؟ {نکات مهم}

به دلیل حجم نظریاتی که در کتاب‌های فلسفی مطح می‌شود ممکن است لازم باشد که شما یک جمله، بخش یا صفحه را بیش از یک بار بخوانید تا درک واقعی سخنان فیلسوف را درک کنید.

ممکن است خواندن یک صفحه از یک کتاب “معمولی” یک دقیقه طول بکشد، اما درک یک صفحه از یک کتاب فلسفی ممکن است ده‌ها دقیقه طول بکشد. یک کتاب 120 صفحه‌ای ممکن است هفته‌ها طول بکشد زیرا متوجه می‌شوید که مطالب خوانده شده نیاز به مرور مجدد و درک بیشتر دارد.

در حین خواندن فلسفه، حتی اگر داستان فلسفی باشد، باید برای درک مطالب وقت بگذارید.

یک روش عالی برای درک و تفکر درباره آنچه خوانده اید ، حاشیه نویسی و یادداشت‌برداری است. ایده اصلی چیست؟ نتیجه‌گیری شما چیست؟ آیا شما با استدلال موافقید؟ آیا تحقیق پیگیری لازم برای انجام آن وجود دارد؟ آیا کتاب‌های دیگری در مورد همان موضوع وجود دارد که باید بخوانید؟ به چه سوالاتی پاسخ داده می‌شود و کدام سوال مطرح می‌شود؟ قسمت‌هایی را که می‌خواهید آنها را بخاطر بسپارید، از خود سوال کنید و دوباره مرور کنید.

روش عالی دیگر نوشتن افکار خود در مورد این موضوع است. شما با چی موافقید؟ با چه چیزی مخالف هستید؟ نتیجه گیری شما و منطق آن چیست؟ از آنجا که فلسفه متکی به منطق است ، شما باید بتوانید استدلال های محکمی برای نتیجه گیری خود ارائه دهید. بعداً مجدداً به آنها مراجعه کنید تا اشکالاتی در آنها پیدا کنید ، به ویژه هنگامی که یک اثر متفاوت را خوانده اید و باعث می شود در دیدگاه های خود تجدید نظر کنید.

آنچه می خوانید را با دیگران در میان بگذارید. بسیاری از مجامع آنلاین و گروه‌های بحث و گفتگو وجود دارد که افراد مشتاق فلسفه در مورد تفسیر آثار فلسفی به بحث و گفتگو می‌پردازند.

از همه مهمتر، خود را به یک مکتب خاص فلسفه محدود نکنید. از فلسفه یونان تا فلسفه اگزیستانسیالیسم، از دکارت تا فلسفه اسلامی همگی حرف‌های بسیاری برای گفتن و شنیدن دارند که برای علاقه‌مند به دانستن هیچ نقطه پایانی بر آن نیست.

کلام آخر: چرا فلسفه بخوانیم؟

مطالعه فلسفه نه تنها به خاطر خود ارزشمند است – بلکه مزایای بسیاری را در بر دارد: کمک می‌کند تا خودمان را کشف کنیم که چه کسی هستیم و در چه جهانی قرار داریم. فلسفه افق‌های ما را گسترش می‌دهد و ما را قادر می‌سازد که فراتر از جهان حال حاضر را ببینیم.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر