0

10 فیلم دهه 50 میلادی که سینمای علمی-تخیلی را دگرگون کردند

فیلم های دهه 50 میلادی

فیلم‌ های دهه 50 میلادی تغییر قابل توجهی در تعریف فیلم‌های در اصطلاح B ایجاد کرد. تحول در صنعت فیلم به دلیل احکام دادگاه که باعث خاتمه بسیاری از شیوه‌های توزیع طولانی‌مدت و هم‌چنین چالش‌های مرتبط با تلویزیون بود، منجر به تغییرات اساسی در سینمای ایالات متحده شد. این جابجایی‌ها نشان‌گر از بین‌ رفتن ویژگی دوگانه‌ای بود که تجربه فیلم‌برداری آمریکایی را در دوران طلایی هالیوود در دهه 1930 و 1940 تعریف کرده بود. در دهه 1950 میلادی، اصطلاح فیلم B به طور گسترده‌تری برای نوع فیلم‌های ژانر ارزان‌قیمت نیز به کار گرفته شد.

بخون: فیلم های کمدی قرن بیستم ، مرهمی بر دگرگونی‌های تاریخی و اجتماعی

فیلم‌های علمی-تخیلی و ترسناک دهه 1950 روندی را برانگیخت که حتی امروز هم‌چنان ادامه دارد. موجودات خارق‌العاده و عجیب که زندگی بشر را متوقف می‌کردند و تبدیل به زامبی‌های خطرناک می‌شدند. در این ژانر اغلب یک رابطه عاشقانه به صورت کاملا غیر‌ضروری نیز وجود دارد. در ادامه به بهترین فیلم های دهه 50 میلادی آمریکا در این ژانر می‌پردازیم. فیلم‌هایی که تاثیر به سزایی در تولید بسیاری آثار سطح پایین بعدی در سینمای آمریکا داشتند.

1- سوپرمن و مردان مول (1951)

خبرنگار كلرک كنت و لوئیس لین به منظور افتتاح عمیق‌ترین چاه نفت جهان به شهر كوچك سیلسبی اعزام می‌شوند. مته حفاری به خانه عمیق زیرزمینی “مردان مول” نفوذ کرده است. نژادهایی از انسان‌های کوچک که سرهایی بدون مو دارند. مردان زیرزمینی نیمه شب از زیر مته حفاری بیرون می‌آیند و هنگامی که این موجودات برای اولین بار روی سطح زمین ظاهر می‌شوند نگهبان پیر را می‌ترسانند. لویس لین و کلارک کنت وارد چاه نفت می‌شوند و نگهبان مرده را پیدا می‌کنند. ادامه داستان به اتفاقات بین این موجودات و انسان‌ها می‌گذرد.

کارگردان: Lee Sholem

SUPERMAN AND THE MOLE MEN

2- زنان بدون درد (1952)

در طول جنگ جهانی دوم، یک خلبان بمب افکن آمریکایی پس از غرق‌شدن در دریا با یک قایق نجات می‌یابد. وی پس از تجویز سرم حقیقت، داستانی را به پزشک می‌گوید كه چگونه او و سه بازمانده از سقوط هواپیمای خود در یك جزیره وارد شدند.  قبیله‌ای ساکن که در غارهای زیبا و بدوی اولیه، زنان، دایناسورها و گروهی از غارنشینان وحشی ساكن بودند.

کارگردان: W. Merle Connell

بخون: بهترین فیلم های خسرو شکیبایی که کمتر دیده شدند

3- THE TWONKY (1953)

یک معلم فلسفه در یک شهر کوچک، تلویزیونی جدید خریده است. او در اتاق کار خود می‌نشیند و سیگاری روشن می‌کند و تلویزیون را روشن می‌کند. ناگهان اتفاقاتی عجیب شروع به رخ‌دادن می‌کند. بعد از لحظاتی متوجه می‌شود تلویزیون قادر به صحبت کردن است! هم‌چنین کارهای دیگری نظیر شستن ظرف، نظافت خانه و… را نیز انجام می‌دهد.

کارگردان: Arch Oboler

4- The Beast from 20,000 Fathoms

در قطب شمال، آزمایش بمب هسته‌ای با نام ” Operation Experiment” انجام می‌شود. این انفجار یک دایناسور گوشت‌خوار به طول 200 متر معروف به Rhedosaurus را بیدار می‌کند. پرفسور نسبیت تنها شاهد زنده مانده از بیدار‌شدن جانور است. وی سعی می‌کند درباره این هیولا به مسئولین هشدار دهد اما وی محکوم به تشویش اذهان مردم می‌شود. با این حال تلاش خود را برای گفتن حقیقت ادامه می‌دهد.

کارگردان: Eugène Lourié

5- آنها (1954)

پلیس ایالتی نیومکزیکو دخترک كوچكی را پیدا می‌كنند كه در بیابان در حالت شوک‌شده و فاجعه‌آمیز سرگردان است. در نزدیكی آلاموگوردو، شواهدی از یک خودروی نابودشده پیدا می‌كنند كه دختر كوچک هنگام حمله در آنجا بوده است. بعداً مشخص شد كه خودرو متعلق به یك مأمور ویژه اف.بی.آی به نام ایلینسون بود که در تعطیلات به همراه همسر، پسر، دختر و سایر اعضای دیگر خانواده مفقود شده اند. دختر سعی دارد حقایقی از اتفاق رخ داده را تعریف کند اما کسی متوجه نمی‌شود.

کارگردان: Gordon Douglas

Them

6- مخلوق مغز اتمی (1955)

یک زامبی غول پیکر به یک عمارت وارد می‌شود و یک گانگستر به نام هنسی را می‌کشد. لکه‌های خونی که در صحنه جنایت به جای مانده، رادیواکتیو است و اثر انگشت قاتل از مردی است که روزها قبل از قتل درگذشته است. پلیس مبهوت است.

کارگردان: Edward L. Cahn

7- گودزیلا، پادشاه هیولاها (1956)

نسخه آمریکایی‌ شده از اولین حضور هیولای ژاپنی، یک روزنامه نگار آمریکایی (ریموند بور) را نشان می‌داد که درباره وقایع اسرارآمیز در سواحل ژاپن، فیلم جدید برای مخاطبان آمریکای شمالی و البته یک مارمولک 400 پا که مشهور به تخمگذار بود، تحقیق می کند. گودزیلا از بهترین فیلم های دهه 60 میلادی است.

کارگردان: Terry O. Morse و Ishirō Honda

8- Fire Maidens from Outer Space (1957)

کشف علائم زندگی در قمر سیزدهم سیاره‌ی مشتری منجر به اعزام 5 فضانورد مسلح برای تحقیقات می‌شود. آن‌ها Hestia، یک دختر زیبا را نجات می‌دهند که توسط یک هیولا مورد حمله قرار می‌گیرد. آن‌ها متعاقباً New Atlantis، یک تمدن در حال مرگ، مستعمره آتلانتیس اصلی را کشف می‌کنند.

کارگردان: Cy Roth

9- I Was a Teenage Frankenstein (1958)

پروفسور فرانکنشتاین (ویت بیسل)، مدرس مهمان انگلستان، با دکتر کارلتون (رابرت برتون) صحبت می‌کند تا در برنامه‌ی مخفی خود مبنی بر اینکه بتواند یک انسان را از قسمت‌های مختلف اجساد به وجود آورد هم‌دستی کنند. پروفسور فرانکنشتاین پس از بازیابی جسمی از محل حادثه فاجعه بار خودرو، بدن را به آزمایشگاه خود می‌برد. جایی که در کشو‌های مختلف قطعات مختلف بدن انسان را نگه می‌دارد. این قطعات برای ساختن یک موجود خارق‌العاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارگردان: Herbert L. Strock

10- مغزی که نخواهد مرد (1959)

این یکی از فیلم های دهه 50 میلادی است که در زمان خود شهرت زیادی یافت. دکتر بیل کورتنر (جیسون اِورز) بیماری را نجات می‌دهد که به او گفته شده مرده است. اما جراح ارشد، پدر کورتنر (بروس برایتون) روش‌های ترسناک پسرش و نظریه‌های پیوند را محکوم می‌کند.

کورتنر و نامزد زیبای او جان کامپتون (ویرجینیا لیث) هنگام رانندگی به خانه خانوادگی خانواده خود در یک تصادف رانندگی دچار می‌شوند. کورتنر سرش را جدا کرده و به آزمایشگاه زیرزمین خانه می‌رود. او و دستیار فلج شده اش كورت (آنتونی لا پنه) سر را زنده می‌كنند. اما موجود جدید در عذاب است و او از کورتنر التماس می‌کند که اجازه دهد بمیرد. او خواسته‌های وی را نادیده می‌گیرد.

کارگردان: Joseph Green

کلام آخر: فیلم های دهه 50 میلادی

در این مطلب سعی کردیم نگاهی متفاوت به سینمای دهه 50 میلادی با تمرکز بر سینمای آمریکا داشته باشیم. در این دهه، به دلیل برخی تغییرات در قانون‌گذاری آمریکا، عرضه فیلم‌های ارزان‌قیمت با موضوعات علمی تخیلی به شدت رواج پیدا کرد. به زعم بسیاری، در فیلمهای دهه 50 میلادی چهره‌ی جدیدی از سینما نمایان شد. فیلم‌هایی که با تمرکز بر موضوعات عجیب و تخیلی، سعی در ایجاد هیجان در مخاطبان داشتند. روندی که از این دوره در سینما آغاز شد، هم‌چنان در سینما در ژانرهایی هم‌چون زامبی، موجودات تخیلی و… ادامه داشته است.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر