3

دانلود آهنگ Gloomy Sunday (یکشنبه غم‌انگیز) از Billie Holiday به همراه ترجمه

آهنگ Gloomy Sunday (یکشنبه غم‌انگیز) از Billie Holiday به همراه ترجمه

بعضی از آهنگ‌ها فراموش نشدنی و تاثیر گذارن، فرقی نمی‌کنه به چه زبونی خونده بشه… فرقی نمی‌کنه چقدر قدیمی باشه… فرقی نمی‌کنه که چند بار شنیده شده باشه… همون آهنگ‌هایی که هیچ‌وقت از پلی لیست‌ها پاک نمی‌شن… می‌خوایم از این به بعد بعضی از این آهنگ‌ها رو بهتون یادآوری کنیم که اگه تو پلی لیست‌تون نیست، بهش اضافه کنید. امکان دانلودش رو هم براتون می‌ذاریم؛ امروز قراره لینک دانلود آهنگ Gloomy Sunday (یکشنبه غم‌انگیز) از Billie Holiday (بیلی هالیدی) رو به همراه ترجمه براتون بذاریم. آهنگی که ازش به عنوان آهنگ خودکشی مجازی یاد می‌شه. اگه می‌خوای بدونی جرا این مطلب رو تا انتها بخون..!

معرفی آهنگ یکشنبه‌ غم انگیز (Gloomy Sunday‎)

رِژو شِرِش (Rezső Seress) نوازنده‌ی پیانو و آهنگساز مجارستانی و خالق آهنگ یکشنبه‌ی غم‌انگیز، بعد از به شهرت رسیدن این آهنگ، لحظه‌ای رنگ خوشی و آرامش را ندید تا زمانی که سرانجام پس از گذراندن یک دوره‌ی طولانی افسردگی در ژانویهٔ ۱۹۶۸ در بوداپست و در ۶۸سالگی اقدام به خودکشی کرد. او خودش را از پنجره‌ی اتاقش به بیرون پرت کرد اما زنده ماند! پایان غم‌انگیز داستان زندگی او زمانی رقم خورد که پس از انجام خودکشی‌های متعدد در بیمارستان خود را با سیم خفه کرد. حتما از خود می‌پرسید چرا یکشنبه‌ غم انگیز (Gloomy Sunday‎) با وجود این همه محبوبیت، چنین سرنوشتی را برای آهنگسازش رقم زده است. برای جواب این سوال باید با تاریخجه‌ی آهنگ یکشنبه‌ غم انگیز (Gloomy Sunday‎) آشنا شوید. در ادامه‌ی این مطلب لینک دانلود آهنگ Gloomy Sunday را برای شما آماده کرده‌ایم.

دانلود آهنگ Gloomy Sunday
Rezső Seress

آهنگ یکشنبه‌ غم انگیز (Gloomy Sunday‎) با نام اصلی “جهان رو به پایان” برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ به زبان مجاری توسط پال کالمار خوانده شد. رِژو شِرِش که آهنگساز این قطعه است تمام غم ناشی از تاثیرات جنگ جهانی و ناامیدی که در فضای آن روزهای زندگی‌اش موج می‌زد را در این آهنگ خلاصه کرد. درست یک سال بعد با شعری از سام لوئیس به زبان انگلیسی اجرا شد. در سال ۱۹۴۱ بیلی هالیدی (Billie Holiday) خواننده‌ی سرشناس آمریکایی این آهنگ را خواند و در فاصله‌ی کوتاهی به محبوبیت فراوانی رسید. شعر لوئیس مربوط به خودکشی بود، و شرکت ضبط کننده آن را با عنوان «آهنگ خودکشی مجاری» توصیف کرد.. اما حتی کمپانی ضبط و انتشار آهنگ یکشنبه‌ی غم انگیز هم شاید در آن رمان فکر نمی‌کرد که مردم با شنیدن این آهنگ بخواهند اقدام به خودکشی کنند. اما ویرانه‌های به جا مانده از جنگ جهانی و آدم‌هایی که سخت تحت تاثیر این فضا بودند، تنها به دنبال بهانه‌ای برای پایان دادن به زندگی خود بودند. به سرعت و پس از به محبوبیت رسیدن Gloomy Sunday‎، خبرگزاری‌های مختلف از سرتاسر دنیا اخباری پیرامون انگیزه‌ای که این آهنگ برای خودکشی در آدم‌ها ایجاد می‌کرد، منتشر کردند. تا جایی که در کشور مجارستان این آهنگ به قصه‌ای افسانه‌ای بدل شد که جان هزاران نفر را گرفت.

آهنگ یکشنبه‌ غم‌انگیز یا همان گلومی ساندی، بدون هیچ انگیزه‌ی سیاسی نوشته شد. بحران بزرگ اقتصادی و افزایش فاشیسم در آن روزها بیداد می‌کرد، اما رِژو شِرِش بدون در نظر گرفتن هیچ یک از این اتفاقات تنها نوحه و سوگواری برای مرگ و دیدار دوباره‌ی بعد از آن را دستمایه‌ی ساخت این آهنگ قرار داد. آهنگی که از آن به عنوان غمگین‌ترین آهنگ تمام تاریخ یاد می‌شود. در ادامه دعوت می‌کنم دانلود آهنگ Gloomy Sunday رو از دست ندید، اما فکر خودکشی به سرتان نزند!

پخش آنلاین و دانلود آهنگ Gloomy Sunday (یکشنبه غم‌انگیز) از Billie Holiday

دانلود آهنگ Gloomy Sunday
Gloomy Sunday’ by Jesse Nickell (2018)

اجرای کاور و بازخوانی‌های آهنگ یکشنبه غم انگیز

آهنگ Gloomy Sunday‎ (یکشنبه غم‌انگیز) را تاکنون بیش از 70 خواننده‌ی سرشناس به زبان‌های مختلف دنیا خوانده و منتشر کرده‌اند. از جمله خواننده‌های سرشناسی که آهنگ یکشنبه غم انگیز را بازخوانی کرده‌اند می‌توان به کاتالین کارادی (Katalin Karády‎) خواننده‌ی مجارستانی، پل وایتمن (Paul Whiteman‎)، ری چارلز (Ray Charles )، مل تورمی (Mel Tormé‎)، هایلدگارد (Hildegarde)، سارا وان (Sarah Vaughan‎)، کیتی لستر (Ketty Lester)، استن کنتون (Stan Kenton)، لیدیا لانچ (Lydia Lunch‎) و آبی لینکلن (Abbey Lincoln) آمریکایی، پیوتر لیشینکو (Pyotr Leshchenko) روسی، سرژ گنسبور (Serge Gainsbourg) فرانسوی، سارا مک لاکلن (Sarah Ann McLachlan) کانادایی، آنجلینا جردن (Angelina Jordan‎) نروژی، آنا فون هاوسولف (Ann von Hausswolff) سوئدی اشاره کرد. ناگفته نماند که این‌ها تنها اسامی اندکی از خوانندگانی هستند که این ترانه را اجرا کرده‌اند.

همچنین نوازندگان برجسته‌ی دنیا نیز بارها تنظیم‌های متفاوتی از آهنگ یکشنبه‌ی غم انگیز منتشر کرده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به آرتی شاو (Artie Shaw) نوازنده‌ی کلارینت، ریکی نلسون (Ricky Nelson)، لو راولز (Lou Rawls‎)، کارمن مک ری (Carmen McRae‎) آهنگساز آمریکایی، لاجوس دوداس (Lajos Dudas) آلمانی نام برد.

متن آهنگ Gloomy Sunday‎ به همراه ترجمه

Sunday is gloomy
My hours are slumberless

یکشنبه‌ی غم‌انگیز است،ساعات من سرشار از بی‌خوابی است.

Dearest the shadows I live with are numberless
Little white flowers will never awaken you

عزیزترینم، سایه‌هایی که با من زندگی می‌کنند بی‌شمارند. گل‌های کوچک سفید هرگز بیدارت نمی‌کنند.

Not where the black coach of sorrow has taken you
Angels have no thought of ever returning you

نه در جایی که درشکه‌‎ی سیاهِ اندوه تو را دربر گرفته‌ است. فرشته‌ها ابداً به فکر برگرداندن تو نیستند،

Would they be angry if I thought of joining you
Gloomy Sunday

آیا خشمگین می‌شوند اگر من به پیوستن به تو فکر کنم. یکشنبه غم‌انگیز

Gloomy is Sunday with shadows I spend it all My heart and I have decided to end it all
Soon there’ll be candles and prayers that are sad I know

غم‌انگیز یکشنبه است، با سایه‌هایش آن را می‌گذرانم، من و قلبم عزم کرده‌ایم که همه چیز را تمام کنیم. بزودی شمع‌ها روشن خواهند شد و دعاگزارانی می‌آیند که غمگین‌اند می‌دانم

But let them not weep let them know that I’m glad to go
Death is no dream for in death I’m caressing you

نگذار ضجه بزنند، بگذار بدانند که من با این رفتن خوشحالم. مرگ رؤیا نیست

With the last breath of my soul I’ll be blessing you
Gloomy Sunday

با مرگ تو را در آغوش می‌کشم.؛ با آخرین نفس روحم، برایت آمرزش می‌طلبم. یکشنبه غم‌انگیز

…Dreaming
I was only dreaming
I wake and I find you asleep in the deep of my heart dear
Darling, I hope that my dream never haunted you
My heart is telling you how much, I wanted you
Gloomy Sunday

بعضی نسخه‌های انگلیسی این قسمت را اضافه دارد: رؤیا بود، من فقط رؤیا می‌دیدم بیدار شدم و تو را درخواب دیدم در عمق قلبم، عزیزم ، نازنینم امیدوارم که رؤیایم هرگز تو را آزار ندهد
، قلبم به تو می‌گوید که چقدر تو را می‌خواستم
یکشنب غم‌انگیز
playlist
برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مریم گفت:

    زیباست

  2. امید گفت:

    خوب زیاد بازگو کننده حقایق نبود و همش تشابه بود بنظرم هیچ بیانی بیان شیوای فارسی نمیشع

  3. مژگان صیامی اردبیلی گفت:

    من خود دو بار با زمزمه ی یکشنبه غم انگیز دست به خودکشی زدم و به طور اعجاز زنده مانده ام!!
    نه!
    تلقین نیست
    حقیقتن “پایان” را به انسان هشدار می دهد
    پوچی و پوکی و تمامیت را
    این که هییییییییییییییچ در جهان نیست
    جز هیچ!

مشاهده بیشتر