1

“بهار دلنشین” ترانه‌ی جاودانه

دانلود تا بهار دلنشین 1

بهار دلنشین یا بهار آرزو یکی از تصنیف‌های بهاری و کلاسیک ایرانی و از ترانه‌های مشهور و ماندگار فارسی با شعری از بیژن ترقی است که نخستین بار در اوایل دهه ۱۳۳۰ شمسی با آهنگسازی روح‌الله خالقی و صدای غلامحسین بنان اجرا شد و از معدود ترانه‌های خاطره‌انگیزی است که تا کنون جاذبهٔ خود را در میان مردم حفظ کرده‌است. این ترانه سال‌ها بعد توسط خوانندگانی چون سالار عقیلی و علی زند وکیلی و… نیز بازخوانی شده‌ است. تصنیف بهار دلنشین در دستگاه همایون، با مایه آواز یا بیات اصفهان به سرپرستی خالقی و توسط ارکستر گل‌ها نواخته و اجرا شد و برای اولین بار از برنامه رادیویی گل‌های رنگارنگ شماره ۲۲۴ پخش شده‌است.  در اینجا می‌خواهیم به معرفی این ترانه بپردازیم و تاریخ آن را بررسی کنیم. همچنین شما می‌توانید اجراهای مختلف ترانه “ بهار دلنشین” را دانلود کنید و بشنوید…

معرفی روح الله خالقی آهنگساز ” بهار دلنشین”

روح الله خالفی بهار دلنشین 2

همانطور که می‌دانید در بخش “ترانه‌های جاودانه” به معرفی خواننده‌ای که برای اولین بار ترانه‌ی مورد نظر را اجرا کرده می‌پردازیم. اما چون پیش از این به معرفی “استاد بنان” پرداخته‌ایم، در این مجال به معرفی روح‌الله خالقی یکی از شاخص‌ترین موسیقی‌دانان و آهنگسازان ایرانی خواهیم پرداخت.

خالقی در سال ۱۳۰۲ به مدرسهٔ عالی موسیقی رفت و از شاگردان اصلی علینقی وزیری بود. در سال ۱۳۱۰ از دارالفنون دیپلم گرفت و وارد دارالمعلمین شد. در  خرداد  سال  ۱۳۱۳ ، دارالمعلمین به «دانشسرای عالی» تغییر نام یافت.

وی مدرک لیسانس خود را از این دانشسرا در رشتهٔ فلسفه و ادبیات دریافت نمود. او در ۱۳۱۴ وارد خدمت دولتی در وزارت فرهنگ گردید و در ۱۳۱۷ معاون دفتر وزارتی وزارت فرهنگ شد. در ۱۳۲۰ به پیشنهاد وزیری، معاون ادارهٔ موسیقی کشور و نیز معاون هنرستان عالی موسیقی شد.

در ۱۳۲۵ مدتی در وزارت کار و تبلیغات کار کرد. در ۱۳۲۷ متصدی دبیرخانهٔ هنرهای زیبا شد و پس از آن هنرستان موسیقی ملی را تأسیس کرد و رئیس آن شد. خالقی سال‌ها در رادیو ایران نیز فعالیت داشت و دوره‌ای به ریاست شورای موسیقی رادیو منصوب شد و برنامه‌های رادیویی «یادی از هنرمندان درگذشته» و «ساز و سخن» را راه‌اندازی کرد. او همچنین، سرپرست ارکستر گل‌ها بود.

تلاش او برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران، دربارهٔ سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتابی به نام نظری به موسیقی شامل نظریه‌ای برای موسیقی ایرانی و غربی نوشته‌است.

خرید آلبوم موسیقی آثار استاد روح الله خالقی

برای خرید آلبوم موسیقی آثار استاد روح‌الله خالقی کافی است روی عکس بالا کلیک کنید و این آلبوم را از سایت دیجی‌کالا بخرید.

دانلود آهنگ بهار دلنشین با صدای ساز ویولون استاد روح الله خالقی

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای استاد بنان

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای علی زند وکیلی

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای سالار عقیلی

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای محمد معتمدی

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای کیاوش

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای رضا جعفری

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای شب بو

دانلود ترانه بهار دلنشین با صدای سارنگ

دانلود موزیک الکترونیک تابهار دلنشین ساخته‌ی مارتین مارتین شمعون پور

دانلود نسخه‌ی پست راک ترانه تابهار دلنشین با اجرای بلو باند

دانلود تا بهار دلنشین

معرفی بیژن ترقی سراینده‌ی ترانه‌ی بهار دلنشین

بیژن ترقی در ۱۲ اسفند ۱۳۰۸ در شهر تهران به دنیا آمد. گفته می‌شود بیژن ترقی سبک تازه‌ای را وارد ترانه سرایی ایران کرد. ترقی فعالیت ادبی خود را با استادانی چون ملک‌الشعرای بهار، امیری فیروزکوهی، نیما یوشیج و شهریار آغاز کرده بود و با هنرمندان و آهنگسازان نامی روزگار خود چون ابوالحسن صبا، رضا محجوبی، علی تجویدی، داریوش رفیعی و پرویز یاحقی همکاری نزدیک داشت. مجموعه سروده‌های او در کتابی با عنوان «آتش کاروان» گرد آمده‌است. او در کتاب «از پشت دیوارهای خاطره» پنجاه سال خاطرات خود را در زمینه شعر و موسیقی جمع‌آوری کرده و از جمله به نقل خاطرات خود با شعرا و آهنگسازانی چون نیما یوشیج، شهریار، پرویز یاحقی،  ابوالحسن صبا، رهی معیری و علی تجویدی پرداخته است. قرار است که ادامه خاطرات او در کتابی تحت عنوان «پنجره‌ای به باغ گل» به بازار کتاب عرضه شود.ترقی در این کتاب به چگونگی سروده شدن تعدادی از ترانه‌های خود اشاره کرده‌است. او در ساعت ۲ بامداد شنبه، پنجم اردیبهشت‌ ماه ۱۳۸۸ در سن ۸۰ سالگی در منزلش درگذشت.

متن ترانه‌ی ” بهار دلنشین “

تا بهار دلنشین آمده سوی چمن
ای بهار آرزو بر سرم سایه فکن
چون نسیم نو بهار بر آشیانم کن گذر
تا که گلباران شود کلبه ویران من

تا بهار زندگی آمد بیا آرام جان
تا نسیم از سوی گل آمد بیا دامن کشان
چون سپندم بر سرِ آتش نشان، بنشین دمی
چون سرشکم در کنار بنشین نشان سوزِ نهان

تا بهار دلنشین آمده سوی چمن
ای بهار آرزو بر سرم سایه فکن
چون نسیم نو بهار بر آشیانم کن گذر
تا که گلباران شود کلبه ویران من

باز آ ببین در حیرتم بشکن سکوت خلوتم
چون لاله تنها ببین بر چهره داغ حسرتم
ای روی تو آیینه ام عشقت غم دیرینه ام
باز آ چو گل در این بهار سر را بنه بر سینه‌ام

تا بهار دلنشین آمده سوی چمن
ای بهار آرزو بر سرم سایه فکن
چون نسیم نو بهار بر آشیانم کن گذر
تا که گلباران شود کلبه ویران من

ترانه های جاودانه
ترانه های جاودانه
ترانه ” بهار دلنشین” را اولین بار چه کسی خوانده است؟

بهار دلنشین یا بهار آرزو یکی از تصنیف‌های بهاری و کلاسیک ایرانی  است که نخستین بار در اوایل دهه ۱۳۳۰ شمسی با صدای غلامحسین بنان اجرا شد.

آهنگساز ” بهار دلنشین ” کیست ؟

آهنگسازی این اثر را  روح‌الله خالقی به عهده داشته است.

ترانه ” بهار دلنشین ” را چه کسی سروده است؟

این ترانه‌ی مشهور و ماندگار فارسی را بیژن ترقی سروده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمد رضا گفت:

    درود و سپاس از شما. بسیار عالی که این اطلاعات رو اینجا گذاشتین. برای من آهنگ بسیار زیبا و خاطره‌انگیزی هست.

مشاهده بیشتر