0

فیلم کنسرت «نای برغوثی» و اجرای آهنگ «لبیروت»

نای برغوثی

«لبیروت» نام ترانه‌ای است در وصف شهر بیروت که با صدای زیبا و دل‌نشین «نای برغوثی»خواننده‌ی فلسطینی اجراشده است. برغوثی علاوه بر خوانندگی نوازنده‌ی ماهر فلوت است و در اکثر اجراهایش به نواختن ساز فلوت نیز می‌پردازد. برغوثی همچنین یکی از اعضای ارکستر سنفونیک فلسطین است. در ادامه به معرفی بیش‌تر نای برغوثی خواهیم پرداخت.

بیوگرافی «نای برغوثی»

نای برغوثی در سال 1996 در شهر رام‌الله فلسطین به دنیا آمد. ذوق و قریحه‌ی موسیقی از همان کودکی در او پدیدار شد. برغوثی یادگیری فلوت را از سن هفت سالگی در رام الله در هنرستان ملی موسیقی ادوارد سعید، متفکر و موزیسین مشهور فلسطینی-آمریکایی، آغاز کرد. راه برغوثی برای یادگیری موسیقی آسان نبوده است، به‌خصوص با توجه به محدودیت‌های اجتماعی دسترسی دختران به این موسیقی و به‌ویژه خوانندگی در کشور فلسطین. بااینکه خانواده‌ی او همواره در این راه مشوق او بوده‌اند اما باید در نظر گرفت او در جامعه‌ای رشد کرده که خوانندگی یک زن از وجهه‌ی خوبی برخوردار نیست. برغوثی در مصاحبه‌هایش بارها خاطرات سختی راه عبور از مرز فلسطین اشغالی برای رفتن به اورشلیم و حاضر شدن در کلاس‌های دانشکده‌ی موسیقی را بیان کرده است.

برغوثی پس از گشت گذار رو ساله به همراهی ارکستر جوانان فلسطین که از سال 2016 تور کنسرت‌های خود را در انگلیس و سایر کشورهای اروپایی آغاز کرده بودند، در حال حاضر چند سال است که در آمستردام هلند زندگی می‌کند. او پس از حضور در جشنواره‌ی معتبر Aix-en-Provence فرانسه، کنسرت‌های فردی بسیاری برگزار کرد که فیلم اجرای ترانه‌ی لبیروت دریکی از همین کنسرت‌ها را باهم در این مطلب دیدیم.

نای برغوثی، به دنبال آثار هنری خود، به‌دوراز صحنه‌های جنگ و مصیبت بالاخره تصویر مثبتی از فرهنگ عربی برای غرب به نمایش بگذارد و سرانجام برای نخستین بار در یک کار عملی در جشنواره باستانی فرانسه “Aix-en-Provence” شرکت کند. در سال 2018 رهبری کار “Arvio و Majnoun” تهیه‌کننده تئاتر اپرا را در سال 2018 تولید کرد که افسانه یونان باستان “Arvo و Eurydis” را با “Majnoun Laila” معروف‌ترین داستان عاشقانه در ادبیات عرب مخلوط کرد.

برغوثی برای هویت فلسطینی خود ازرش زیادی قائل است. او باهدف بیان آزادی و برابری پا به عرصه‌ی موسیقی گذاشته و همواره و در همه‌جا ندای مظلومیت مردن فلسطین را طنین‌انداز کرده است. نای البرغوثی زویاهای زیادی دارد که به دنبال دستیابی به آن است پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، او می‌خواهد برای غنی‌سازی تجربه خود و یافتن یک سبک جدید موسیقی، سفر کند و در مورد تمدن‌های مختلف در آفریقا و هند بیاموزد.
و دوردست‌ترین آرزوی او این است که “یک موسسه موسیقی را ارائه دهد که مدرک دانشگاهی را در فلسطین ارائه دهد” تا از “استعدادهای عالی” در کشور حمایت کند.

طنین آزادی و برابری در صدای برغوثی


برغوثی معتقد است دیدگاه درباره‌ی اعراب و فرهنگ عرب در غرب، به با آنچه در واقعیت وجود دارد به‌طورکلی متفاوت است، اخبار منتشرشده از طریق مطبوعات بر اشغال و جنگ‌ها متمرکزشده است. و به همین دلیل غرب جنبه‌های زیبایی دیگر فرهنگ عرب، استعدادها و عشق به زیبایی را نمی‌بیند. اگرچه او سال‌ها پیش قلمروهای فلسطین را به سمت ایندیانا، جایی که در آنجا موسیقی خوانده بود، ترک کرد و سپس به آمستردام برای ادامه تحصیلات موسیقی خود رفت، اما برغوثی موطن خود را فراموش نکرده است و باافتخار در همه‌جا از هویت فلسطینی خود یاد می‌کند. او می‌گوید:

صلح فقط با برابری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌تواند اتفاق بیفتد.اشغال همیشه بین من و هر اسرائیلی حتی در یک چارچوب موسیقی وجود دارد. من مخالف هیچ اسرائیلی نخواهم بود که در کنار ما باشد. اما با توجه به خدمت اجباری نظامی در اسرائیل ، چگونه می توانم در کنار کسی بازی کنم که روزی یک سرباز ارتش اسرائیل باشد که اسلحه را در چهره من حمل می کند؟ من از كسی متنفر نیستم زیرا او اسرائیلی است. من از اشغال متنفرم.

فیلم کنسرت

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر