0

“الهه ناز” ترانه‌ی جاودانه

« الهه‌‌ی ناز » نام ترانه‌ایست که اولین بار با صدای غلامحسین بنان اجرا شد و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی از رادیو ایران پخش شد آهنگساز این اثر اکبر محسنی و سراینده‌ی ترانه‌ی آن، کریم فکور بود. روح‌الله خالقی که رهبر ارکستر انجمن موسیقی ملی بود، این ترانه را برای اجرای بنان در همراهی با ارکستر تنظیم کرد. ترانه‌ی الهه‌ی ناز بارها توسط خوانندگان سرشناسی از جمله معین، ستار، فرزین و … بازخوانی شده است.  در اینجا می‌خواهیم به معرفی این ترانه بپردازیم و تاریخ آن را بررسی کنیم. همچنین شما می‌توانید اجراهای مختلف ترانه الهه ناز را دانلود کنید و بشنوید…

غلامحسین بنان

معرفی ” غلام‌حسین بنان” خالق الهه‌ی ناز

غلامحسین بنان در سال 1290 در تهران چشم به جهان گشود. او از شش‌سالگی به خوانندگی و نوازندگی ارگ و پیانو پرداخت. از سال ۱۳۰۶ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و ابتدا فقط در جلسات خصوصی و در حضور دوستان و آشنایان به صورت حرفه‌ای آواز می‌خواند. اواخر شهریور ۱۳۲۱ وارد رادیو شد و با همکاری هنرمندانی چون روح‌الله خالقی صدای او به گوش مردم رسید.

بنان عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آوازهنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بوده‌ است. از بنان به عنوان اولین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) یاد می‌کنند. او در غروب ۸ اسفندماه ۱۳۶۴ خورشیدی، در بیمارستان ایرانمهر تهران درگذشت و بر خلاف وصیتش که مایل بود در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شود، در دهم اسفند، در امام‌زاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

خرید اینترنتی آلبوم های غلامحسین بنان

در این بخش به معرفی سه آلبوم از مجموعه آثار استاد بنان خواهیم پرداخت که توسط سه کمپانی مختلف منتشر شده است. شما همچنین می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تصاویر آلبوم وارد سایت دیجی‌کالا شوید و در صورت تمایل، آلبوم‌ها را خریداری کنید.

خرید آلبوم موسیقی مجموعه ترانه‌ های بنان (6 CD)

مجموعه آثار استاد غلامحسین بنان در 6 سی‌دی جمع آوری شده و برای خرید این آلبوم کافی است روی عکس بالا کلیک کنید و آن را از سایت دیجی‌کالا خریداری کنید.

آلبوم موسیقی مجموعه ترانه‌ های بنان (3 CD)

مجموعه آثار استاد غلامحسین بنان در 3 سی‌دی جمع آوری شده و برای خرید این آلبوم کافی است روی عکس بالا کلیک کنید و آن را از سایت دیجی‌کالا خریداری کنید.

خرید

مجموعه آثار استاد غلامحسین بنان در 4 سی‌دی جمع آوری شده و برای خرید این آلبوم کافی است روی عکس بالا کلیک کنید و آن را از سایت دیجی‌کالا خریداری کنید.

دانلود الهه ناز با صدای استاد بنان (ورژن اول)


دانلود الهه ناز با صدای استاد بنان (ورژن دوم)


دانلود الهه ناز با صدای معین


دانلود الهه ناز با صدای ستار


دانلود الهه ناز با صدای فرزین


دانلود الهه ناز با صدای هوشمند عقیلی


دانلود الهه‌‌ی ناز با صدای غلام‌حسین اشرفی


دانلود الهه‌ی ناز با صدای حمید حاجی عباسی (ورژن فلامینکو)

دانلود الهه ناز

کریم فکور سراینده‌ی ترانه ” الهه‌ی ناز”

ترانه‌ی الهه‌ی ناز را کریم فکور شاعر، ترانه سرا و روزنامه نگار معاصر سروده است. او فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران در رشته‌ی حقوق با درجه لیسانس بود. فکور بیش از ۷۰۰ ترانه سرود که تعداد زیادی از آن‌ها توسط خواننده‌های معروف آن دوران در رادیو ایران اجرا شدند. همچنین ترجمه اشعار برخی فیلم‌های موزیکال از جمله اشک‌ها و لبخندها به عهده‌ی او بوده است. او همچنین دستی در آهنگسازی و نویسندگی داشت که در این زمینه هم آثاری از او به جای مانده‌ است.

متن ترانه “الهه‌ی ناز”

باز… ای الهه نازب
ا دل من بساز
کین غم جانگداز
برود ز برم
گر… دل من نیاسود
از گناه تو بود
بیا تا ز سر
گنهت گذرم
باز… می‌کنم دست یاری
بسویت، دراز
بیا تا غم خود را
با راز و نیاز
زخاطر ببرم
گر… نکند تیرخشمت
دلم را، هدف
بخدا همچون مرغ پرشور و شعف
بسویت بپرم
آنکه او به غمت دل بندد چون من کیست…
ناز تو، بیش از این بهر چیست
تو الهه نازی، در بزمم، بنشین
من تورا وفادارم،بیا که جز این،
نباشد هنرم
این همه بی وفایی، ندارد، ثمر
بخدا اگر از من، نگیری، خبر
نیابی اثرم

اجرای الهه‌ی ناز توسط خوانندگان پاپ در کنسرت ها

با وجود این‌که هیچ کدام از خوانندگان پاپ، به صورت رسمی این ترانه را بازخوانی نکرده‌اند اما برخی از آن‌ها علاقه‌ی خود برای اجرای این ترانه را در کنسرت‌هایشان به نمایش گذاشته‌اند. بنیامین بهادری، محسن یگانه و حمید عسگری از جمله خوانندگانی هستند که در کنسرت‌های خود ترانه الهه ناز را بازخوانی کرده‌اند که با هم می‌شنویم.

دانلود الهه‌ی ناز در کنسرت حمید عسگری


دانلود الهه‌ی ناز در کنسرت محسن یگانه و بنیامین بهادری

ترانه های جاودانه
ترانه های جاودانه
ترانه ” الهه ناز ” اولین بار توسط چه کسی خوانده شده است ؟

غلامحسین بنان، برای اولین بار ترانه‌ی ” الهه ناز ” را اجرا کرده و در سال 1323 از رادیو ایران پخش شد.

آهنگساز ” الهه ناز ” کیست ؟

« الهه‌‌ی ناز » نام ترانه‌ایست که آهنگسازی آن توسط اکبر محسنی انجام شده است. اما روح‌الله خالقی که رهبر ارکستر انجمن موسیقی ملی بود، این ترانه را برای اجرای بنان در همراهی با ارکستر تنظیم کرد.

ترانه ” الهه ناز ” را چه کسی سروده است؟

 کریم فکور ترانه سرا و شاعر سرشناس ایرانی، سراینده‎ی ترانه ” الهه ناز ” است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر