6

“سنگ خارا” ترانه‌ی جاودانه

سنگ خارا تصنیفی است ساخته‌ی علی تجویدی با ترانه‌ای از رحیم معینی کرمانشاهی که اولین بار این تصنیف با صدای مرضیه ضبط و در قالب آلبوم گل‌های رنگارنگ شمارهٔ ۲۶۱ منتشر شد. این ترانه از همان ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد و پس از آن بارها توسط خوانندگان سرشناسی همچون، معین، جهان، علیرضا قربانی و … بازخوانی شد. در این‌جا امکان دانلود بازخوانی‌های مختلف ترانه “سنگ خارا” فراهم شده. با هم می‌شنویم.

معرفی “علی تجویدی” خالق سنگ خارا

علی تجویدی سنگ خارا

علی تجویدی آهنگساز برجسته‌ی ایرانی، در ۱۵ آبان ۱۲۹۸ در کوچه ظهیرالاسلام تهران زاده شد. او اصالتاً اهل اصفهان بود.آموختن موسیقی را از کودکی نزد پدرش هادی‌خان تجویدی که در نقاشی از شاگردان طراز اول کمال‌الملک و در موسیقی از شاگردان مستعد درویش‌خان بود آغاز کرد. پس از مدتی نزد ظهیرالدینی به فراگیری فلوت پرداخت. او از دوازده سالگی دستگاه‌های موسیقی ایرانی را می‌شناخت.از شانزده‌سالگی نزد حسین یاحقی نواختن ویولن را آموخت و پس از دو سال به محضر درس ابوالحسن صبا (که دوست و همکار پدر تجویدی در زمینه نقاشی بود) راه یافت. به مدت هشت سال در مکتب او به فراگیری ویولن و سه‌تار پرداخت.او مدتی نیز در کلاس درس چند نوازنده ویولن کلاسیک با شیوه نوازندگی غربی آشنایی یافت. پس از آن با راهنمایی صبا، به محفل هنری محمد ایرانی مجرد راه یافت و با بسیاری از هنرمندان بزرگ آشنا شد و از خرمن هنر استادان گرانقدری چون محمد ایرانی مجرد، اسماعیل قهرمانی، سید حسین طاهرزاده و رکن‌الدین مختاری که به آن محفل رفت‌وآمد داشتند، بهره برد. تجویدی یکی از برجسته‌ترین شاگردان صبا بود و در غیبت او کلاس‌هایش را اداره می‌کرد. او نوازندهٔ چیره‌دست ویولن بود و سال‌ها در هنرستان موسیقی در رشته ویولن تدریس می‌کرد.

علاوه بر نبوغ در نوازندگی، تجویدی با قریحه و ذوق سلیم در خلق آهنگ‌های اصیل ایرانی، توانسته صدها ترانه زیبا را با صدای هنرمندان نامدار به اجرا درآورد. تجویدی با برجسته‌ترین خوانندگان زمان خود همکاری داشته و آثار بسیاری برای هر یک نوشته است.پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران وی فعالیت قابل توجهی نداشته‌است. بنا به گفته خود تجویدی، او از جمله هنرمندانی بود که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، سازهای خود را شکستند. او در سال‌های پایانی عمر، بسیار کم کارشده بود و تنها کاری مشترک با علی‌اصغر شاه‌زیدی و تصنیفی با صدای محمدرضا شجریان به مناسبت آغاز به کار ارکستر ملی ایران اجرا کرد. او منتخب چهارمین همایش چهره های ماندگار در سال ۱۳۸۳ است. علی تجویدی در ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ (۱۵ مارس ۲۰۰۶) در سن ۸۶ سالگی به علت سرطان پروستات درگذشت.

دانلود سنگ خارا با صدای معین

دانلود سنگ خارا با صدای جهان

دانلود سنگ خارا با صدای علیرضا قربانی

دانلود سنگ خارا با صدای مهدی بوشهری

دانلود سنگ خارا با صدای علی احسان صالح

دانلود سنگ خارا با صدای عارف قاضی

دانلود سنگِ خارا با صدای هادی حسن بیگی

دانلود سنگِ خارا با صدای حسین طریحی

دانلود سنگِ خارا با صدای امین اصفهانی

دانلود سنگ خارا با صدای علیرضا افتخاری

دانلود سنگ خارا با صدای رامین جامی

دانلود سنگ خارا با صدای توحید شمس

دانلود سننگ خارا غلی تحویدی

معرفی رحیم معینی کاشانی سراینده‌ی ترانه ” سنگِ خارا”

رحیم معینی کرمانشاهی در ۱۵ بهمن ۱۳۰۱ در کرمانشاه متولد شد. او علاوه بر ترانه سرایی، نقاش، روزنامه‌نگار، نویسنده‌ی سرشناسی بود. او از سال ۱۳۲۰ خورشیدی به کار نقاشی پرداخت و در این راه پیشرفت کرد و تابلوهایی نیز به یادگار گذارد که از جمله تابلو مسیح با کار سیاه قلم است و در ضمن کارهای نقاشی به نظم شعر می‌پردازد و قسمتی از آثار ادبی و اجتماعی او در روزنامهٔ سلحشوران غرب به چاپ رسید و داستان اختر و منوچهر را در چهار تابلو به رشتهٔ نظم کشید و در آن حقایقی از اجتماع زمان را مجسم کرد. امید شاعری توانا و خوش ذوق و دوست داشتنی است و ضمن سرودن شعر چندی به ترانه سُرایی پرداخت و ترانه‌های او که توسط خوانندگان رادیو خوانده می‌شد از شهرت به سزایی برخوردار شد. آشنایی با نقاشی و فنون آن سبب شد که در خلق اشعار و ترانه‌هایش گرایش به تصویرسازی داشته باشد. معینی کرمانشاهی از بیست و یکم مردادماه هزار و سیصد و سی خورشیدی به دستور دکتر محمّد مصدّق نخست وزیر وقت به استخدام ادارهٔ کّل انتشارات و تبلیغات درآمد و در سال سی و چهار خورشیدی به معاونت ادارهٔ رادیو منصوب گردید. استاد معینی کرمانشاهی در ابتدای دهه سی خورشیدی و به پیشنهاد علی دشتی تخلّص «امید» را برگزید و پس از اعتراض اخوان ثالث از داشتن تخلّص منصرف شد و پسوند کرمانشاهی را به دنبال نام خانوادگی معینی اضافه نمود و با نام معینی کرمانشاهی به کار هنری پرداخت. از آثار او می‌توان به دیوان ای شمع‌ها بسوزید شامل غزلیّات وی تا سال چهل و جهار خورشیدی، اندیشه‌ای در مثنوی به نام فطرت، دیوان خورشید شب شامل غزلیّات سروده شده تا سال شصت و پنج خورشیدی، بررسی آثار و احوال لسان‌الغیب در حافظ برخیز، در خرابات مغان شامل تضمین غزلیّات حافظ، خواب نوشین، حکایت نگفته و ده جلد تاریخ منظوم ایران پس از حمله اعراب تا عصر حاضر تحت عنوان شاهکار تاکنون طبع و نشر شده‌است. معینی کرمانشاهی تا روز یک شنبه بیست و چهارم آبان ماه ۱۳۹۴ قلم به دست مشغول ادامه شاهکار بود و تنها کهولت سن و سنگینی گوش او را رنج می‌داد. رحیم معینی کرمانشاهی پس از چهل و هشت ساعت تب خفیف روز بیست و ششم آبان ماه به منظور درمان تب و دیدار از فرزندش حسین معینی کرمانشاهی که بستری بود عازم بیمارستان جم شد که قبل از رسیدن در اتومبیل با سکته قلبی از رنج زیستن رهایی یافت.

متن ترانه “سنگ خارا”

جای آن دارد که چندی هم ره صحرا بگیرم
سنگ خارا را گواه این دل شیدا بگیرم
مو به مو دارم سخن ها
نکته ها از انجمن ها
بشنو ای سنگ بیابان
بشنوید ای باد و باران
با شما همرازم اکنون
با شما دمسازم اکنون
جای آن دارد که چندی هم ره صحرا بگیرم
سنگ خارا را گواه این دل شیدا بگیرم
مو به مو دارم سخن ها
نکته ها از انجمن ها
بشنو ای سنگ بیابان
بشنوید ای باد و باران
با شما همرازم اکنون
با شما دمسازم اکنون
شمع خود سوزی چو من در میان انجمن
گاهی اگر آهی کشد دل ها بسوزد
گاهی اگر آهی کشد دل ها بسوزد
یک چنین آتش به جان مصلحت باشد همان
با عشق خود تنها شود تنها بسوزد
با عشق خود تنها شود تنها بسوزد
من یکی مجنون دیگر در پی لیلای خویشم
عاشق این شور و حال عشق بی پروای…

ترانه های جاودانه
ترانه “سنگ خارا” را چه کسی برای اولین بار خوانده است؟

سنگ خارا تصنیفی است  که اولین بار با صدای مرضیه ضبط و در قالب آلبوم گل‌های رنگارنگ شمارهٔ ۲۶۱ منتشر شد. علیرضا قربانی، علیرضا افتخاری، معین، جهان و خواننداگان دیگری این ترانه را بازخوانی کرده‌اند.

آهنگساز ” سنگ خارا ” کیست ؟

تصنیف ماندگارر” سنگ خارا ” ساخته‌ی علی تجویدی است.

ترانه ” سنگ خارا ” را چه کسی سروده است؟

ترانه‌ای سنگ خارا را رحیم معینی کرمانشاهی ملغب به “اُمید” سروده است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سیدعلی باقری گفت:

    بسیارعالی

  2. قاسم گفت:

    این ترانه زیبا را فرزین هم خیلی عالی اجرا کرده

  3. نبی گفت:

    پس با صدای مرضیه

    1. پریا گفت:

      سنگ خارا با صدای شاهین نجفی از همه اشون بهتره

مشاهده بیشتر