0

«موی سپید» ترانه جاودانه

ترانه‌ی جاودانه‌ی ” موی سپید ” شاهکار جهانبخش پازوکی است. پازوکی هم آهنگساز و هم ترانه سرای این تصنیف است. اگر بیت آغازین این ترانه ( موی سپیدی توی آینه دیدم ، آهی بلند از ته دل کشیدم ) را بشنوید، به راحتی آن را به یاد می‌آورید. چرا که این ترانه‌ی جاودانه مدت‌هاست که نقل مجالس شده و افراد خوش‌سدا و اهل آواز در جمع‌های خانوادگی و دوستانه بارها آن را خوانده‌اند. ترانه‌ی معروف ” موی سپید ” که در دستگاه شور به اجرا درآمده است اولین بار توسط اکبر گلپایگانی ملقب به “گلپا” اجرا شده و بعد از آن بارها توسط خوانندگان سرشناسی همچو.ن هایده، ستار ، احمد آزاد و … بازخوانی شده است. در این‌جا می‌خو.اهیم به معرفی این ترانه و تاریخچه‌ی آن بپردازیم و در ادامه می‌توانید بازخوانی‌های مختبف آهنگ ” موی سپید ” را دانلود کنید و بشنوید.

معرفی گلپا خالق ترانه‌ی ” موی سپید ”

اکبر گلپایگانی معروف به گُلپا یکی از برترین خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی است. او در بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۲۰ به شکل جدی و منظم، تعلیم موسیقی و دستگاه‌ها را نزد پدر آغاز کرد.. گلپا از همان سنین کودکی، اصول تعزیه خوانی و قرائت قرآن با صوت را آموخت و همین مساله به تقویت تکنیک‌های آوازی او کمک فراوانی کرده است. گلپا در سال ۱۳۲۷ در انجمن موسیقی مدرسه نظام عضو شد و از سال ۱۳۲۸ به بعد کم‌کم با استادان طراز اول موسیقی آشنا شد و تعلیم را زیر نظر این استادان آغاز کرد.

از استادان او می‌توان به نام‌های شاخصی همچون  ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد مجرد ایرانی، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد. گلپا پس از گذراندن کلاس‌های حرفه‌ای آوازی، ابتدا به عنوان بازیگر در برخی نمایش‌های موزیکال حضور پیدا کرد و کمی بعد توسط داوود پیرنیا، سازنده‌ی برنامه‌ی گلها به رادیو دعوت شد. پس از آن گلپا به همراهی نوازنده‌ی معرف تار “”فرهنگ شریف” به کشورهای مختلف سفر کرده و کنسرت‌های متعددی را به اجرا گذاشته است.

اکبر گلپا انتشار 8 آلبوم موسیقی را در کارنامه‌ی هنری خود به ثبت رسانده است. گلپا آلبوم‌های موی سپید ، مست عشق ،عقیق ،دل ای دل ،بزم عاشقان (با همراهی ایرج) روی برگی بنویس عشق ،چرا عاشق نباشم و قدر محبت در بین سال‌های 1329 تا سال 1382 را با صدای خود منتشر کرده است که هر کدام از آن‌ها موفقیت چشمگیری را برایش به وجود آورده است. یکی از خاطره‌انگیزترین و معروف‌ترین آهنگ های گلپا ، ترانه‌ی جاودانه‌ی ” موی سپید ” است. در ادامه بازخوانی‌های مختلف این ترانه را دانلود کرده و باهم می‌شنویم.

دانلود و پخش آنلاین ورژن اصلی آهنگ ” موی سپید ” با صدای اکبر گلپایگانی (گلپا)

دانلود اجرای زنده‌ آهنگ ” مویِ سپید ” با صدای اکبر گلپایگانی (گلپا)

دانلود ورژن جدید آهنگ ” مویِ سپید ” با صدای اکبر گلپایگانی سال 82

دانلود آهنگ ” موی سپید ” با صدای ستار

دانلود آهنگ ” موی سپید ” با صدای احمد آزاد

دانلود آهنگ ” مویِ سپید ” با صدای احسان انصاری

دانلود آهنگ بی کلام ” مویِ سپید ” با صدای گیتار

دانلود آهنگ بی کلام مویِ سپید

دانلود موی سپید 7 اجرای مختلف

متن تصنیف ” موی سپید “

موی سپید و توی آینه دیدم

آهی بلند از ته دل کشیدم

تازیر لب شکوه رو کردم آغاز

عقل هی ام زد که خودت رو نباز

عشق باید پادر میونی کنه

تا آدم احساس جوونی کنه

رفته بودم تا مثل یک کبوتر

باز کنم تو آسمون بال وپر

دیدم که شوقی ندارم به پرواز

عقل هی ام زد که خودت رو نباز

عشق باید پادر میونی کنه

تا آدم احساس جوونی کنه

رفتم که با شادی و سازش کنم

گلهای گلدون و نوازش کنم

از دل بی حوصله غمگین شدم

تشنه دلداری و تسکین شدم

تازیر لب شکوه رو کردم آغاز

عقل هی ام زد که خودت رو نباز

عشق باید پادر میونی کنه

تا آدم احساس جوونی کنه

ترانه های جاودانه
ترانه های جاودانه
ترانه “موی سپید” را چه کسی برای اولین بار خوانده است؟

ترانه‌ی ” موی سپید” اولین بار توسط اکبر گلپایگانی ملقب به ” گلپا ” خوانده شد و پس از آن به محبوبیت زیادی رسیده بارها توسط خوانندگان سرشناسی از جمله هایده، ستار، احمد آزاد و … بازخوانی شده است.

آهنگساز ” موی سپید ” کیست ؟

جهانبخش پازوکی آهنگساز و ترانه‌سرای تصنیف ” موی سپید ” است.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر